Overslaan en naar de inhoud gaan

Antifraude door Mobiele Applicaties

Identiteitsfraude gebeurt vaker dan u denkt en heeft voor burgers desastreuze gevolgen.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Burgers zijn niet bewust van de gevaren bij identiteitsfraude. Dankzij Boudewijn Duijvesteijn, slachtoffer identiteitsfraude, en iedereen achter de Hackathon Antifraude is dit in de toekomst te voorkomen. Een state-of-the-art mobiele oplossing, van Milvum (één van de winnaars), geeft inzicht in hoe identiteitsfraude kan worden gemonitord en kan worden voorkomen.

Afgelopen weekend heeft het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) een hackathon gehouden om fraude te bestrijden. Bij de presentatie zijn er meerdere IT-Oplossingen naar voren gekomen. Een effectieve mobiele applicatie kan al veel voorkomen en bestrijden. Identiteitsfraude is de basis voor vele soorten fraude, zoals fraude met verzekeringen en toeslagen. Boudewijn Duijvesteijn kaartte aan hoe makkelijk het is om iemand zijn identiteit te stelen door een vervalste handtekening en een kopie van zijn of haar paspoort.

Burgers hebben geen of weinig overzicht over de gegevens en activiteiten die geregistreerd staan bij de overheid. Bij de jongere generaties zijn paspoorten en ID’s al vaak in de cloud en bij meerdere instanties. Kopieën van een paspoort zijn moeilijk of niet terug te vorderen en voor de burger zelf is er geen controle op de distributie hiervan. Burgers zijn niet op de hoogte van wat de gevaren hiervan zijn en waar hun gegevens worden verspreid. Dit heeft tot gevolg dat panden, auto’s en andere bezittingen worden aangeschaft op de naam van een burger, zonder dat deze er bewust van is.

Een mobiele applicatie kan identiteitsfraude voorkomen door bij elke wijziging bij de overheid, bijv. een huis- of auto registratie, een melding te geven. Mocht de aankoop niet door de burger zelf gedaan zijn, dan wordt dit gelijk opgemerkt. Een ander probleem is dat burgers hun paspoort of ID aan instanties geven, zonder een watermerk. Identiteitsfraude kan al grotendeels worden verminderd als de burger veilig haar paspoort scanned. De ISBN nummer moet worden weggestreept en er moet een watermerk op het paspoort komen.

Hieronder zijn screenshots van een prototype, ontwikkeld door Milvum.

 

 

De mobiele oplossing creëert:

1. meer awareness bij de burger, en

2. meer engagement tussen de overheid en burger.

Dit is de oplossing om identiteitsfraude te voorkomen en de verantwoordelijkheid m.b.t. fraude te delen.

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in