Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Game-industrie groeit als kool, maar de term advergames is passé’

Advergames is een achterhaalde manier om een spel aan een merk te hangen, volgens het nieuwe hoofd van MediaMonks Games, Sander van der…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Van der Vegte: ‘We hebben wel vaker van die termen als advergames zien komen en gaan. De term komt uit de tijd dat er een spel was ontwikkeld en er werd vervolgens een merk op geplakt. Bijvoorbeeld Tetris of Bejeweled, maar dan in plaats van blokjes waren het Heinekenblikjes. Dat is een achterhaalde manier om een spel aan een merk te hangen, of andersom.’

related partner content for mobile comes here

Daarom is Van der Vegte blij dat de ontwikkeling van spellen verder is ontwikkeld. ‘De spellen die wij nu ontwikkelen, moeten kunnen concurreren met de commerciële entertainment games. En daarom praten we ook niet echt meer van advergames, maar gewoon over games.’

Volgens Van der Vegte kiezen adverteerders voor games omdat een consument minstens tien uur nodig heeft om het uit te spelen. Een commercial op televisie is na twintig secondes al bekeken. &;De gamers zijn veel langer met jouw merk bezig op positieve en intensieve manier&;.

Toch zal de game-industrie geen andere adverteermogelijkheden gaan vervangen. ‘De technologie van televisie is de laatste tijd veel veranderd. Zo worden  bijna alle nieuwe schermen met Android technologie uitgerust. Het zijn eigenlijk volledige computers. Tijdens het kijken van een programma kun je gebruik maken van een tweede scherm. Vanuit de game-hoek moeten er manieren worden bedacht om daar juist op in te haken. Er wordt dus niets vervangen, de verschillende mogelijkheden sluiten op elkaar aan.’

Sander van der Vegte is al veertien jaar werkzaam in de game-industrie. Hij werkte als ontwikkelaar bij Vanguard en was directeur van verschillende gamestudio’s, waaronder Cty en Green Hill. Van der Vegte gaat zich bij richten op het ondersteunen van reclamebureaus bij de ontwikkeling en productie van creatieve gameconcepten. 

MediaMonks won vorig jaar ruim twintig prijzen met mobiele campagnes voor onder andere , Heineken en KLM. 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in