Overslaan en naar de inhoud gaan

AH stopt nu ook met Esso

Supermarktbedrijf Albert Heijn en oliemaatschappij Esso stoppen met de samenwerking om samen gemakswinkels te exploiteren. ‘In goed…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Hiermee behoort de golf van samenwerkingen tussen benzinestations en supermarktketens tot het verleden. De proef met de elf AH-to go winkels heeft ruim een jaar geduurd. De resultaten bleven achter bij de verwachtingen. Voor het einde van dit jaar verdwijnen de AH-winkels en
worden ze weer deel van het netwerk van Esso.
Het is niet de eerste keer dat een samenwerking tussen Albert Heijn en een oliemaatschappij flopt. Eerder probeerde de supermarktketen samen met Shell een formule op poten te zetten.
Begin 2000 besloten de partijen ook ‘in goed overleg’ te stoppen. Shell ging toen ook alleen verder, maar wel met een schat aan retailervaring rijker.

related partner content for mobile comes here

Het is een ervaring die meer retailers hebben gehad. Zo exploiteerden de supermarktconcerns Schuitema en Laurus ook winkels langs de snelweg in samenwerking met respectievelijk BP en Texaco. De olieconcerns besloten echter allemaal het heft in eigen hand te nemen.
Het was de bedoeling dat de omzet in die pompshops zou stijgen, omdat de supermarkten hun naam en kennis eraan verbonden. Maar dat bracht niet voldoende op. Dat geldt ook voor de samenwerking tussen Albert Heijn en Esso. Uit de verklaring van Albert Heijn blijkt dat de conclusie van de testperiode is dat de resultaten bij de verwachtingen achterbleven. ‘Het levert onvoldoende rendement op’, zegt een woordvoerster van Albert Heijn in een reactie tegen het ANP.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in