AH stopt nu ook met Esso


Hiermee behoort de golf van samenwerkingen tussen benzinestations en supermarktketens tot het verleden. De proef met de elf AH-to go winkels heeft ruim een jaar geduurd. De resultaten bleven achter bij de verwachtingen. Voor het einde van dit jaar verdwijnen de AH-winkels en
worden ze weer deel van het netwerk van Esso.
Het is niet de eerste keer dat een samenwerking tussen Albert Heijn en een oliemaatschappij flopt. Eerder probeerde de supermarktketen samen met Shell een formule op poten te zetten.
Begin 2000 besloten de partijen ook ‘in goed overleg’ te stoppen. Shell ging toen ook alleen verder, maar wel met een schat aan retailervaring rijker.
Het is een ervaring die meer retailers hebben gehad. Zo exploiteerden de supermarktconcerns Schuitema en Laurus ook winkels langs de snelweg in samenwerking met respectievelijk BP en Texaco. De olieconcerns besloten echter allemaal het heft in eigen hand te nemen.
Het was de bedoeling dat de omzet in die pompshops zou stijgen, omdat de supermarkten hun naam en kennis eraan verbonden. Maar dat bracht niet voldoende op. Dat geldt ook voor de samenwerking tussen Albert Heijn en Esso. Uit de verklaring van Albert Heijn blijkt dat de conclusie van de testperiode is dat de resultaten bij de verwachtingen achterbleven. ‘Het levert onvoldoende rendement op’, zegt een woordvoerster van Albert Heijn in een reactie tegen het ANP.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid