Advertenties via WhatsApp?
Hiervoor diende een merk een opt-in database te hebben opgebouwd of te gebruiken van een 3de partij. Nederlandse partijen zoals HotSMS en SMScity boden oa DirectSMS aan waarbij er getarget kon worden op leeftijd, geslacht, postcode en interessegebied. Voordeel van SMS is dat je nog steeds één van de meest persoonlijke communicatiekanalen met een openingsratio van bijna 100%. Een SMS bericht doet het immers op elke telefoon (platform onafhankelijk) en wordt bijna altijd gelezen. Door nieuwe mobiele advertising mogelijkheden lijkt dit B2C kanaal echter verouderd te zijn.
Toch is het zonde dat veel adverteerders door de jaren heen wel een opt-in email-database hebben opgebouwd, maar geen SMS-database. Vooral nu 72% van de consumenten een smartphone bezit, zou je immers heel eenvoudig een SMS kunnen sturen met bijvoorbeeld een link naar een mobile website of een app. Merken zouden met hun eigen database vaak veel goedkoper uit zijn dan de inzet van bijv. Mobile Display Advertising.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaCampagneleider fondsenwerving
Natuur & MilieuOok het C2C SMS gebruik lijkt door nieuwe messaging services zoals WhatsApp, Viber en social media achterhaald. Cijfers van telecom operators geven aan dat het SMS gebruik tussen consumenten in vrije val is geraakt. Deze messaging platformen worden massaal gebruikt: WeChat heeft 400 miljoen gebruikers; WhatsApp alweer meer dan 300 miljoen en Viber heeft reeds de mijlpaal van 200 miljoen gebruikers gepasseerd.
Momenteel bieden deze platformen echter geen advertentiemogelijkheden voor merken aan. Steeds meer adverteerders geven aan dat ze dit echter graag zouden willen. WhatsApp heeft echter aangegeven nog geen plannen te hebben om een advertising model op te zetten. Een andere messaging-reus zoals Viber staat hier wel voor open en ziet geen probleem wanneer merken of artiesten promotie doen via hun kanaal. Momenteel hebben zij echter nog geen advertising mogelijk uitgerold. Twee andere grote 'messengers', die vooral populair zijn in Azië, WeChat en KakaoTalk bieden wel al een advertising mogelijkheid aan voor Intel, Starbucks, Nike, Louis Vuitton, McDonald’s.
Momenteel gaat WhatsApp nog voor het model dat de gebruiker straks een vast bedrag per maand of per jaar moet gaan betalen. Wanneer dit echter niet voldoende op zal leveren en consumenten en andere alternatieven zullen gaan zoeken, zal ook deze partij hoogstwaarschijnlijk Advertising omarmen. De schoorsteen moet immers roken..
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid