Een IT opleiding exclusief voor vrouwen, voegt dat iets toe?
Zeg eens, hoeveel vrouwen ken jij die in IT werken? Ik ken er niet veel, en vond dat eigenlijk geen issue. Een gegeven. Een fact of life.
Ik was aanwezig bij de kick off van een nieuwe opleiding voor Creative IT Alignment Officer. Een opleiding met een (te?) hippe naam exclusief voor vrouwen. Is dat nodig dan dacht ik? Heeft niet iedereen gelijke kansen als je intelligent bent, sociale vaardigheden hebt en hard werkt?
Nieuwe opleiding exclusief voor vrouwen
Het initiatief tot deze opleiding komt niet van de eerste de beste, namelijk van Geke Rosier: Partner ForceFive, Coauteur ‘Ronde vormen in IT’ en Initiatiefnemer van ‘Female Ambassadors in IT’. En nu ook van ‘CIAO Academy’ met deze nieuwe opleiding. En deze week kreeg ze te horen dat ze één van de drie finalisten is voor Europa's Digital Woman of the Year award . Een award die wordt uitgereikt door Neelie Kroes op 7 november. Het klopt dat het aantal vrouwen in IT beperkt is. Vrouwen kiezen niet vanzelfsprekend voor een carrière in de IT. Volgens VHTO, het landelijk expertisebureau meisjes/vrouwen en bèta/techniek, is op dit moment in Nederland slechts 10% van het IT-personeel vrouw. Een gemiste kans volgens Geke. Niet alleen voor de vrouwen maar zeker ook voor werkgevers.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen Huis
Noodzaak alignment business en IT
In toenemende mate vervult IT een centrale rol binnen het succes van bedrijven. Dit vraagt van IT het vermogen zich snel en efficiënt in te leven in de business en haar uitdagingen. Dit vraagt van marketing verder denken dan een eenmalig succes, en ook maatregelen te nemen over beveiliging en beheersing. Om samen te zorgen dat je als bedrijf een goede afweging maakt voor de toekomst, om nieuwe initiatieven uit te proberen, om afscheid te nemen van oude systemen en om innovatief te zijn maar tegen aanvaardbare kosten. Daarom gaat IT al lang niet meer over techniek alleen. Als IT en business niet 'aligned' zijn raakt dit m.i. je bestaansrecht.
Zachte competenties als samenwerking, communicatie, inlevingsvermogen, creativiteit en veranderen worden steeds belangrijker voor een succesvolle toepassing van IT. Dat weet ik uit eigen ervaring in mijn werk en in mijn functie bij DDMA Klantdata & Dialoog. Als IT en de andere disciplines in je bedrijf elkaar niet begrijpen gaat het echt mis. Dit gegeven betekent nieuwe kansen voor bedrijven en kansen voor talenten die de overstap naar IT overwegen. Ook voor vrouwelijke talenten? Prof. G. Hofstee (man), decaan: “Veel mannen zijn blauw; ze zijn goed in systeemdenken, het handelen in techniek en processen. Vrouwen zijn vaak creatief analytisch en verbindend.” Ger geeft een proefcollege met voorbeelden van bedrijven die de digitale ontwikkeling wel en niet hun voordeel om weten te zetten. “Bottom up denken en handelen is essentieel, top down kan echt niet meer”.
De doelgroep
Het opleidingsprogramma Creative IT Alignment Officer is primair gericht op talentvolle vrouwen in het midden van hun carrière. Die doelgroep was aanwezig met vertegenwoordiging van o.a. Ahold, ING, KPN, overheden, gemeenten. Ze hebben functies van IT manager tot internal auditor. Van programma manager tot service manager. 50% heeft een basisopleiding in IT gevolgd. Gemiddeld 10 jaar werkervaring.
Een aantal van deze vrouwen komt met voorbeelden waar ze tegenaan lopen:
• Niet geaccepteerd worden in een omgeving met blauwe denkers
• Begrijpen hoe mannen denken en hier effectief mee om te gaan
• Het missen van kennis van de bedrijfskundige of IT kant zoals supply chain management
• Het lastig vinden om hun gele, feminiene vaardigheden ten volle te benutten in een technische omgeving
Een van de weinige mannen in de zaal, Robeco’s CIO Michel Hofman, herkent de voorbeelden. Hij is lovend over het initiatief want hij ziet de positieve effecten in zijn organisatie met vrouwelijke eigenschappen, zoals de competentie om te verbinden. En dat blijkt want een aantal vrouwen weet de discussies over bijvoorbeeld de redenen waarom vrouwen zich wel of niet staande weten te houden opvallend goed te managen.
De inhoud
De CIAO course bestaat uit drie hoofdmodules:
Hoofdmodule 1:
- Bedrijfskundige modules
- Ontwikkelen businessplan
- Marketing
- Supply chain management
- Financieel management
- Management van inkoop/verkoop
Hoofdmodule 2:
- Vaardigheidsmodules
- Lezen van organisaties
- Leiderschap
- Creatief management
- Projectmanagement
- Durven ondernemen
Hoofdmodule 3:
- Creatieve ICT modules
- ICT-strategie en management
- Digitale business modellen
- Digital change
- Search engines en socials
- ICT en webmanagement
De decaan meldt dat alle docenten man zijn. Dat was ‘tegen het zere been’ van de deelnemers uiteraard. Het blijkt na uitleg van de decaan en Geke moeilijk te zijn om in een nauw samenhangend programma, wat al 20 jaar binnen de MBA wereld zich met succes heeft bewezen, zomaar nieuwe mensen in te laten stromen die in strategische samenhang met alle andere onderdelen hun eigen vakgebied op Europees topniveau doceren. Het doel van Geke Rosier en de CIAO Academy is samen met de decaan het programma te ontwikkelen en vrouwelijke docenten kansen te bieden via gastcolleges en uiteindelijk via invullen van programma onderdelen een belangrijke bijdrage te leveren. Nog even geduld dus.
Wat vind jij?
Het op de kaart zetten van de positieve effecten van gele eigenschappen voor organisaties is lovenswaardig. Ik ben van mening dat organisaties zich moeten bekwamen in het samenstellen van teams met medewerkers waarbij onder andere blauwe en gele eigenschappen in balans zijn met elkaar. Waarbij kennis en competenties van meerdere disciplines zoals marketing en IT samenkomen. En dat kunnen natuurlijk ook mannen met gele eigenschappen of vrouwen met blauwe eigenschappen zijn.
De functietitel van de opleiding ‘Creative IT alignment Officer’ is hip en lijkt me hiermee te zweverig om in de IT wereld geaccepteerd te worden. Zelf zou ik gekozen hebben voor een eenvoudiger titel die meer spoort met de huidige titels in het vakgebied. De vraag of voor het doel ‘meer gele eigenschappen voor succes in alignment business & IT’ een opleiding voor vrouwen nodig is? Dat zal gaan blijken uit de ontwikkeling van het aantal deelnemers in de komende jaren en of er vraag is bij werkgevers naar afgestudeerden.
En hiermee is het antwoord of deze nieuwe opleiding iets toevoegt afhankelijk van jouw mening. Daarom een ‘gele’ vraag: wat vind jij?
Jan Hendrik Fleury is director Data Management bij Cendris en gespecialiseerd in het optimaliseren van data- en informatieprocessen, -bronnen en -systemen om kosten te besparen, om omnichannel te kunnen communiceren en om klantverloop te voorkomen. Daarnaast is hij actief in de branchevereniging Dutch Dialogue Marketing Association, commissie Klantdata & Dialoog.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid