Acht adviezen voor een effectieve app
Om inzicht te krijgen in de werking van apps gebruikte het bureau een combinatie van real-life observatie en de nieuwste eyetracking apparatuur. Dit waren de conclusies.
1. Een piepklein ontwerp
Het openingsbeeld of startscherm van de app moet aantrekkelijk zijn: een beeld van mensen doet het goed. Tegelijk moet het een begrijpelijke navigatie bevatten. Dat moet allemaal doen passen op ene heel klein scherm. De speelruimte in het openingsscherm is daarom heel beperkt.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
Spotta
2. Navigatie: meer dan een pictogram
Tijdens het onderzoek bleek dat mensen de gebruikte pictogrammen vaak niet begrijpen. Wat bedoelt de app met een potloodje, een vraagteken of een lijst-symbool? Zet daarom altijd een korte tekst onder het pictogram die duidelijk maakt wat je biedt: recepten, antwoord op klusvragen of een nieuwsarchief? En, een open deur - maar niet geregeld bij een aantal apps: zorg dat de gebruiker altijd glashelder terug kan keren naar de homepage. Vaak wordt het homepage symbool niet begrepen, soms ontbreekt het helemaal.
3. Push notification
De droom van marketeers: we sturen mensen berichten via hun app. Net zoals bij Wordfeud zie je bij het opstarten van je device een cijfer staan bij het icoon van de app. ‘We hebben geen voorbeelden gezien waarbij push notification op dit niveau werd gewaardeerd.’, vertelt Kjell. Wel zien we dat je binnen de app zelf, dus als hij eenmaal is opgestart, berichten kunt tonen. Bijvoorbeeld als je wilt melden dat de klant extra korting krijgt. Dat vinden de gebruikers wel ok.
4. Tablet of smartphone?
De tablet wordt heel anders gebruikt dan de Smartphone, legt Kjell uit. ‘Het formaat is veel groter maar mensen gebruiken hun tablets minder vaak mobiel. De tablet wordt veel vaker thuis ingezet als ‘second screen’, naast de computer of de tv. Een smartphone app kan gebruikt worden op de tablet: de gebruiker ziet een klein formaat, wat hij of zij kan vergroten. De tablet biedt meer mogelijkheden: de beeldvullende app kan bekeken worden in zowel de horizontale als de verticale stand. Houd er rekening mee dat gebruikers méér verwachten meer van een tablet app: je moet qua functionaliteiten ook meer bieden. Omdat de smartphone juist onderweg wordt gebruikt, is dit het medium voor location based services. Hierbij past bijvoorbeeld een functie die je de weg wijst naar de dichtst bij zijnde supermarkt.
5. Share and be shared
Een succesvolle app wordt door de gebruikers zelf verspreid. Maak dat dus supermakkelijk. Heel goed doe je het met een leuke gadget: zo biedt de Praxis app een waterpas. Erg grappig en dus iets wat je graag deelt.
6. Platforms
Een nieuwe app moet minimaal werken op Android en IOS (I-phone). Je kunt ook ontwikkelen voor Blackberry en Windows Mobile - maar weeg daarbij kosten en bereik kritisch af.
7. Wat kost het?
‘Lastig te beantwoorden’, aldus Kjell. We hebben zelf ook rond gevraagd als bureau maar we kwamen er niet meteen uit. De grote namen, de mensen van bijvoorbeeld de Appie app, hebben een bewezen staat van dienst. Maar die vragen dan ook vaak een fors tarief. Daarnaast zijn er tal van programmeurs die zeggen dat ze het wel kunnen. Daar geldt: het is wat je ervoor over hebt. Zekerheid krijg je niet.
8. Wees snel!
Een app die er dertig seconden over doet om te laden, dat is langzaam. Minuten oplaadtijd, dat kan echt niet. Veel apps zijn echter traag. Hetzelfde geldt voor het werken met een inlogcode: doe het niet. Het is een hoge barrière. Beter werkt het als je mensen verleidt om je app te gebruiken, dan kan je ze binnen die app altijd nog om hun gegevens vragen.
Mirjam Broekhoff was op 5 juli bij Ruigrok | Netpanel. Ze ontwikkelt marketingplannen, schrijft marketingboeken en artikelen. Haar website:
website mirjam broekhoff
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid