2. Hoe het business model van Google tot stand kwam
Page en Brin hebben met de eerste opzet van Google langs grote firma's als Yahoo en Infoseek geleurd, maar niemand zag er echt brood in. Dat was in die tijd ook niet verwonderlijk, want Google had toen (begin 2001) nog geen bruikbaar business model. Dat wil zeggen: ze hadden wel een uitzonderlijk goed algoritme in handen, maar ze hadden nog geen manier gevonden om er daadwerkelijk geld mee te verdienen. Uiteindelijk was het Bechtolsheim, een oprichter van Sun, die als eerste bereid was in Google te investeren. Om het binnenhalen van hun eerste $ 100.000,- te vieren, gingen Page en Brin bij de plaatselijke Burger King een hamburger eten.
In 2001 stelde de oprichter van Overture, nu hun grootste concurrent op het gebied van paid search, Page en Brin voor om partners te worden. Maar de Googlers weigeren met als reden dat ze niet wilden worden geassocieerd met een bedrijf dat betaalde advertenties mixte met organische resultaten. Toen Google begin 2002 bij dringend gebrek aan een bruikbaar business model overging op een pay-per-click model naar voorbeeld van Overture, werd Google door Overture aangeklaagd voor inbreuk op hun patent. Google heeft toen besloten een licentie te nemen op het patent.
Vacatures
Senior communicatie adviseur / Woordvoerder
Ministerie van Klimaat en Groene GroeiContentredacteur
Provincie UtrechtConcern communicatieadviseur
Gemeente AltenaBattelle concludeert het volgende: "Gross [de bedenker van Overture, red.] saw the opportunity first and he build a world-class company [Overture, red.] to take advantage of it, but in the history of search, Overture will remain a footnote." En over de adoptie van Overture's pay-per-click model: "Brin and page were idealistic, to be sure, but not to the point of suicide". En Moritz, die in de raad van bestuur van zowel Yahoo als van Google heeft gezeten, zegt: "Had Google not adopted some of the Advertising techniques that were working for others, it would have ended up a small, but nice, high-end company". Google heeft dus zijn principes moeten laten varen en een idee van de concurrent overgenomen om niet kopje onder te gaan.
John Battelle geeft tot slot een aardige analyse van een succesvol search business model. Hij stelt dat een zoekmachine om succesvol te blijven 3 zaken nodig heeft: ten eerste een algoritme dat relevante zoekresultaten levert, ten tweede een paid search netwerk en ten derde eigen bezoekers. De enige zoekmachine die in 2003 over deze 3 factoren beschikte was Google. MSN en Yahoo hadden hun zoekmachine (algoritme) uitbesteed aan respectievelijk Inktomi en Google en ze hadden hun paid search netwerk beide uitbesteed aan Overture. Microsoft en Yahoo realiseerden zich dat voldoende eigen traffic het enige element was dat niet aan één zoekmachine 'toebehoorde'.
The rest is history?..Inmiddels heeft Yahoo Overture overgenomen. MSN heeft sinds begin 2005 een eigen zoekmachine in huis. Bovendien heeft MSN Search sinds kort een eigen paid search oplossing (MSN adCenter). En de drie search giganten zijn (nog steeds) in een voortdurende strijd verwikkeld om de meeste bezoekers te trekken met bijbehorende advertentie-inkomsten. Wie de strijd gaat winnen zal de toekomst uitwijzen. Vooralsnog gaat Google in Nederland met 91% marktaandeel aan de leiding(bron: Nationale Search Engine Monitor). En in Amerika blijft Yahoo een grote speler op de search markt.
Morgen volgt deel 3 van de reeks 'Wat je altijd al hebt willen weten over Google'. Het gaat over privacy issues waar Google mee te maken heeft.
Als je meer wilt lezen, raad ik je het boek 'The Search. How Google and Its Rivals Rewrote the Rules of Business and Transformed Our Culture' van John Battelle van harte aan. Ook zijn weblog is de moeite waard.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid