Overslaan en naar de inhoud gaan

Ogilvy Social.Lab voert diversiteits- en inclusiviteitsbeleid door

Bureau komt met 'compleet en dynamisch beleid' gericht op diversiteit en inclusiviteit.
Manon Claes, People Manager Ogilvy Social.Lab.
Manon Claes, People Manager Ogilvy Social.Lab.
Manon Claes, People Manager Ogilvy Social.Lab.
Manon Claes, People Manager Ogilvy Social.Lab.

Ogilvy Social.Lab komt naar eigen zeggen 'als eerste in de industrie' met een compleet en dynamisch diversiteits- en inclusiviteitsbeleid. In het beleid is er extra aandacht voor de gezondheid van vrouwen. Wat houdt het nieuwe beleid in? En waar moet het voor zorgen? We vragen het Manon Claes, People Manager Ogilvy Social.Lab. 'Het stigma moet nu echt eens worden doorbroken.'

related partner content for mobile comes here

Wat houdt het beleid grofweg in?

Diversiteit en inclusiviteit zijn al langere tijd belangrijke onderwerpen binnen Ogilvy – in Nederland, maar ook zeker bij onze andere kantoren in de wereld. Zo zijn er in verschillende landen initiatieven op het gebied van aandacht voor minderheden (etniciteit, achtergrond, geloof maar ook neurodivergentie – hierbij kun je denken aan onder andere ADHD, maar ook aan dyslexie, dyscalculie, hoogbegaafdheid en vormen van autisme bijvoorbeeld) en gelijkheid tussen man en vrouw. We richten ons op aspecten als: Diversiteit in achtergrond door samen te werken met PlusPlusOne om jonge creatievelingen uit ondervertegenwoordigde etniciteiten kansen te bieden Inclusief genderidentiteitsbeleid (met name extra steun voor non-binaire, gender nonconforme personen die een transformatie overwegen/willen ondergaan) en genderneutrale faciliteiten op onze campus, zoals een genderneutrale toiletvoorziening Inclusiviteit voor collega’s met een neurodivergente achtergrond – bijvoorbeeld ADHD, autisme, dyslexie, dyscalculie, hoogbegaafdheid, OCD of dyspraxie Gezondheidsbeleid voor vrouwen met betrekking tot het ondersteunen van ongemakken gelinkt aan menstruatiecycli, hormoonbehandelingen en (pre)menstruatie Extra aandacht voor mentale gezondheid

Waarom komt Ogilvy Social.Lab daar nu mee?

'Diversiteit en inclusiviteit zijn al langer belangrijk voor ons, maar met de komst van Jai (Kotecha, red.), onze nieuwe ceo, wilden we dit door middel van een beleid uitbreiden en verduidelijken voor alle medewerkers. Het uitschrijven en verdiepen zorgt ervoor dat er intern opnieuw over gepraat wordt. Daarnaast is door de pandemie de aandacht voor mentale gezondheid nog groter geworden. We willen onze collega’s ondersteuning bieden waar we kunnen. Daarom hebben we ook het ‘I Am Here’ initiatief in het leven geroepen, een initiatief dat werknemers (en hun families) helpt om elkaar de juiste vragen te stellen bij problemen en stuurt in de richting van hulp van buitenaf indien dat nodig is.'

Waar moet het beleid voor zorgen?

'We willen dat al onze medewerkers zich veilig voelen en weten dat ze 100% zichzelf mogen zijn. Wij zijn trots op onze teams en willen dat iedereen zich gehoord en gerespecteerd voelt. Alle onderwerpen moeten bespreekbaar zijn tussen collega’s onderling, maar ook met de managers. Door het beleid, naast de daadwerkelijke implementatie en uitvoering, ook schriftelijk te communiceren in ons personeelshandboek, kunnen we eenduidig communiceren naar sollicitanten en medewerkers.'

Waarom is het zo belangrijk dat er extra aandacht voor vrouwen is?

'We kennen allemaal wel een vrouw die kampt met ongemakken gelinkt aan menstruatie, (pre)menopauze of het ondergaan van een hormoonbehandeling voor een zwangerschap bijvoorbeeld. Toch was dit tot nu toe geen onderwerp dat makkelijk aangekaart werd op kantoor. Ons team bestaat voor de helft uit vrouwen uit werkelijk alle leeftijdscategorieën en daarom vond ik het extra belangrijk dat het stigma eindelijk wordt doorbroken. Natuurlijk wordt niemand verplicht om persoonlijke informatie te delen, maar we willen dat iedereen weet dat het kan, dat het oké is om het te bespreken en dat er gehoor aan wordt gegeven als een vrouw ervoor kiest om erover te praten.'

Zijn er plannen om dit beleid breder te trekken in de industrie?

'Ons beleid groeit mee met de tijd en met onze mensen. We zullen dus blijven luisteren naar onze mensen en uitbreiden op de onderwerpen die voor hen en voor ons management belangrijk zijn. Diversiteit en inclusiviteit zijn ons dierbaar en we zijn ons ervan bewust dat dit essentieel is voor het behalen van nog grotere successen in de toekomst. Daarnaast hopen we natuurlijk dat spelers in de industrie ons voorbeeld zullen volgen. Hopelijk creëren we hiermee samen een inclusieve en dynamische industrie.'

Lees ook:

Een jaar na Black Lives Matter: 'Er is altijd een reden om achter te verschuilen'
Black Lives Matter zou de reclamewereld veranderen, toch?
‘De reclame-industrie heeft een identiteitscrisis’

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Dinesh Sonak

Heel goed dat Ogilvy hier hard aan werkt. Drie punten van feedback: 1) Er is nog geen partnership met PlusPlusOne (het programma heet niet OnePlus+). Heel fijn dat jullie bij willen dragen en deel willen nemen maar als eerste iets noemen waar anderen letterlijk al duizenden uren in hebben gestopt is dan wel weer apart. 2) Waarom is het nodig om te zeggen dat je als ‘eerste’ een compleet D&I beleid hebt? Het is een claim die mogelijk onwaar is en geen recht doet aan de vele bedrijven die hier al jaren aan werken. Jezelf boven anderen willen plaatsen is weer niet zo inclusief. 3) Een beleid is niets waard zonder concrete acties en commitments. Benieuwd hoe jullie het gaan invullen. En naar de echte eerste voorbeelden, ervaringen en resultaten. Kortom, goeie ambities maar het voelt weer - zoals vaak in onze industrie - als teveel PR en nog te weinig real action.

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in