Overslaan en naar de inhoud gaan

Onderzoek: consument verwacht lagere Black Friday-kortingen maar wil meer uitgeven

Adviesbureau Simon-Kucher & Partners ondervroeg elfduizend respondenten uit onder meer Nederland.
Miniatuurvoorbeeld
Black Friday
© 123rf
Miniatuurvoorbeeld
Black Friday
© 123rf

Coronapandemie deed budget dalen

Dat de consument gemiddeld meer wil uitgeven dan vorig jaar, wil niet zeggen dat het budget jaarlijks stijgt. Voor de coronapandemie lag het beoogde budget namelijk rond de 240 euro, wat zakte naar 204 euro en nu stijgt naar 222 euro. Althans, dat becijfert Simon-Kucher & Partners naar aanleiding van een onderzoek dat is uitgevoerd in samenwerking met Dynata. De partijen hebben ruim elfduizend consumenten in zeventien landen, waaronder Nederland, ondervraagd over hun koopintenties voor de feestdagen. 

Consument rekent op lagere kortingen

De Black Friday-hype - overgewaaid uit de Verenigde Staten - wint al jaren aan populariteit in Nederland. Ook dit jaar voorzien kenners weer meer interesse in de kortingsdag.

Door de sterke inflatie, hogere grondstoffenprijzen en beperkingen in de productie en logistiek lijken veel bedrijven dit jaar voorzichtig in het geven van échte kortingen. Consumenten zijn zich hiervan bewust, aldus Simon-Kucher & Partners. Zo zou bijna zestig procent van de ondervraagde consumenten verwachten dat de kortingen lager worden dan in voorgaande jaren.

Black Friday-week

Het onderzoek geeft daarnaast aan dat veel Nederlandse consumenten hun Black Friday-aankopen (voor de feestdagen) zowel online als bij fysieke winkels doen. Slechts één op de vijfde consumenten wil alleen online winkelen.

Voor retailers is de grote interesse in fysiek winkelen reden om extra uit te pakken rondom Black Friday, zegt Mark Helder van Simon-Kucher & Partners. 'Retailers zullen daarom naar verwachting ook dit jaar Black Friday weer breder trekken over een langere periode, om consumenten te prikkelen met kortingen gedurende hun kerstinkopen in de stad.' 

Uitdagingen voor webwinkels en retailers

Ook veel webwinkels gebruiken Black Friday om een hele week korting te geven en de druk op hun organisatie én partners als postbedrijven te spreiden. Fysieke winkels hebben een andere uitdaging: zij moeten voorlopig verplicht om 18:00 de deuren sluiten. Dit is één van de overheidsmaatregelen in de strijd tegen het coronavirus.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in