Zijn Air Miles & Free Bees effectief?
Het proefschrift van Matilda Dorotic, getiteld ‘The influence of marketing instruments and rewarding on cardholders' behavior in coalition loyalty programs’ is een empirische studie die het gedrag van kaarthouders en de effectiviteit van marketinginstrumenten in dergelijke loyaliteitsprogramma’s bestudeert.
Het proefschrift levert geen sterk bewijs voor de effectiviteit van de promotie van de loyaliteitsprogramma, zoals ‘Spaar nu 250 extra punten als u nu bij bedrijf X wat koopt!’ Maar het blijkt wel dat het belonen van klanten daarentegen wel werkt. De verzilvering van spaarpunten door kaarthouders beïnvloedt hun koopgedrag.
Vacatures
Senior communicatie adviseur / Woordvoerder
Ministerie van Klimaat en Groene GroeiContentredacteur
Provincie UtrechtConcern communicatieadviseur
Gemeente Altena
Kaarthouders zijn ongeveer vijf weken vóór en vijf weken na het verzilveren van punten meer geneigd om aankopen bij in het programma deelnemende bedrijven en geven meer geld uit.
Dit gedrag komt voor bij alle bestudeerde kaarthouders en hangt niet af van het type beloning dat de kaarthouder kiest, aldus de onderzoekster.
Opvallend is volgens Dorotic ook dat dit gedrag wordt waargenomen als kaarthouders al genoeg punten hebben om de gewenste beloning te krijgen. Dankzij deze beloning komt het loyaliteitsprogramma opnieuw onder de aandacht van kaarthouders: het wordt weer relevant.
Daarnaast zorgt deze handeling voor een dusdanige ‘mindset’, dat kaarthouders een bepaald doel (inwisseling van spaarpunten) willen behalen. Hiervoor gaan ze sowieso meer punten verzamelen, ook al is dat niet nodig. Loyaliteitsprogramma’s kunnen het inwisselen van punten het beste proberen te stimuleren, want dit verhoogt - tijdelijk - de loyaliteit van klanten.
Matilda Dorotic promoveert 2 december aan de Rijksuniversiteit Groningen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid