Virtuele sweatshops in China
![Miniatuurvoorbeeld](https://static.adformatie.nl/31eb26a1-2509-5bbf-92d6-a38e06add5b0/article/be/a6/bea6497c-0768-4b2e-bd5c-fd40ec55fcf9/opening_image/opening_image_hero/placeholder.jpg)
![Miniatuurvoorbeeld](https://static.adformatie.nl/31eb26a1-2509-5bbf-92d6-a38e06add5b0/article/be/a6/bea6497c-0768-4b2e-bd5c-fd40ec55fcf9/opening_image/opening_image_hero/placeholder.jpg)
Door gastblogger Ingmar de Lange van Mountview
Nike kreeg veel kritiek door het gebruik van 'sweat shops'. Maar consumenten doen hetzelfde in de virtuele wereld.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijArbeidsmarktcommunicatie Specialist
TAUWProduct Owner Redactie denhaag.nl
Gemeente Den HaagMMORPG (Massive Multiplayer Online Role Playing Game) is groot. Maandelijkse loggen 100 miljoen mensen wereldwijd in op een online game. In totaal een markt van $ 3.6 miljard.
Bij zo'n spel vecht je niet tegen de computer. Maar online tegen anderen. De kunst is al spelend nieuwe wapens en een betere uitrusting te verdienen. En zo in de rangorde te stijgen.
Maar waarom zelf dagen achter de computer zitten om die credits te verdienen? In China doen ze het graag voor je: spelen en punten verdienen onder jouw naam.
Er ontstaat zo een nieuwe, wereldwijde virtuele economie. 100 gram World of Warcraft goud is voor $9.99 verkrijgbaar op eBay.
Gold-farming bestaat al een tijd. Maar de New York Times geeft een interessant overzicht hoe groot het is.
Naar schatting zijn er in China 100.000 mensen mee bezig. Twaalf uur per dag en zeven dagen per week. In grote, donkere zalen. Sommige slapen zelf achter hun keyboard.
Omdat de targets zo strikt zijn. Of omdat ze gewoon geen plek hebben waar ze heen kunnen. Want een groot deel van de games is een arme boer. De meeste verdienen amper een kwartje per uur.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid