Verharding en spiritualiteit bepalen consumentengedrag


Zijn bevindingen uit het Life & Living continu-onderzoek onder duizenden Nederlandse presenteerde hij vorige week in Rotterdam op het Consumententrends seminar 'Wat brengt 2005'. De peiling is gedaan
in de maanden voor de moord op Theo van Gogh, benadrukt Eilander. ‘We zien dat mensen nog heel erg een afwachtende houding aannemen als het gaat om de economie. Ze hebben de neiging hun geld nog
steeds opzij te leggen.’ De mentaliteitsstroming van een hardere samenleving uit zich pessimistisch over de toekomst. Zo denkt bijna 60 procent van de ondervraagden dat zinloos geweld het komende jaar zal toenemen. Dat percentage lag een jaar eerder nog op bijna 50 procent. ‘Het is ook die kritische en mondige consument, die niet bedonderd wil worden, die alleen zijn eigen prioriteit centraal zet’, lichtte Eilander toe.
Uit de cijfers blijkt dat aan de andere kant een groeiende groep mensen ontstaat die nadenkt over de zin van het leven. Ongeveer 40 procent van de ondervraagden denkt ook na over het nemen van een
sabatical, zo blijkt uit de cijfers. Volgens Eilander is tussen de twee groepen een scheidslijn via de leeftijd aan te brengen. ‘De hardheid is vooral merkbaar bij mensen tussen de 35 en 50 jaar oud en de spiritualiteit is vooral te vinden bij jongeren en vijftigplussers.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid