Overslaan en naar de inhoud gaan

Sogood ontwikkelt verpakking voor nieuwe drop van Klene

En hanteert daarbij het MAYA principe.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Klene ontwikkelde een nieuwe serie dropjes met een krakend laagje. Designbureau Sogood bedacht de naam en maakte de verpakking.

Volgens Luuk Olde Hengel, group brandmanager bij Perfetti Van Melle, is de innovatie een mooi voorbeeld van het MAYA principe: Most Advanced Yet Acceptable. Olde Hengel: ‘De nieuwe serie dropjes sluit aan bij de vertrouwde recepturen van Klene, maar de dropjes zijn toch vernieuwend.’

related partner content for mobile comes here

Het MAYA principe is ooit bedacht door de bekende industrieel ontwerper Raymond Loewy (verantwoordelijk voor redesign de Coca-Cola flessen, het Shell logo en de Greyhound Bus) en klinkt als volgt:  ‘De smaak van het volwassen publiek is niet per se klaar voor logische oplossingen van hun eisen, als deze oplossing te veel afbreuk doet aan de norm.’

Oftewel: creatief werk moet niet te ver af staan van wat mensen gewend zijn.

Concreet betekent dit dat je bestaande ontwerpen niet in 1 keer compleet moet veranderen (de minimale aanpassingen van Coca-Cola zijn daarvan een goed voorbeeld), het visuele design moet bekende patronen bevatten (zodat consumenten zich er zelf een voorstelling van kunnen maken) en een design moet je niet hoeven uit te leggen (want als je een manual nodig hebt, is je product te complex).

Edwin Visser, directeur Sogood: ‘Eerst bedachten we de naam Krakers voor dit dropje. In de herkenbare Klene-stralen rondom het logo hebben we een “kraakeffect” ingebracht. Het was lastig een verpakking te maken die goed uitlegt wat de consument kan verwachten zonder teveel concessies te doen voor een sterke herkenbare verpakking. Ook qua design hebben we gebruik gemaakt van het MAYA principe.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in