Overslaan en naar de inhoud gaan

QR code grote onbekende in TV land

Hebben dagblad- en tijdschriftuitgevers al een probleem door instortende reclame inkomsten, in TV land is het niet veel beter.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Natuurlijk is de stagnerende economie de grote boosdoener. Hét excuus voor iedereen die niet verder vooruitkijkt dan zijn of haar neus lang is. Maar is het misschien ook niet gebrek aan innovatief vermogen of tekortkomen aan creatief talent?

related partner content for mobile comes here

Er worden simpelweg kansen gemist om de dialoog met de TV kijker via second screen aan te gaan en

daardoor engagement te vergroten.

Neem de QR code. De code kost niets, maar kan een geweldige bijdrage leveren aan de effectiviteit van reclame-uitingen, zowel in print als in TV reclames.
Maar waarom wordt de code zo weinig benut in print en al helemaal niet in TV programma's of -commercials?

Al in mei 2012 toonde EditieNL van RTL met een kort programma over QR codes aan dat een QR code in een TV programma effectief kan zijn. Na de 10 minuten durende uitzending kreeg het programma er in korte tijd na de uitzending ca. 3.000 LIKES op facebook bij.

Heel veel creativiteit was daar niet voor nodig. Alleen een QR code met een link naar de facebookpagina van EditieNL en een vooraankondiging dat door het scannen van een QR code aan het einde van het programma een prijs gewonnen kon worden, was voldoende om duizenden TV kijkers naar het tweede scherm te lokken.

Je zou verwachten dat door deze kleine demonstratie de ogen van programma-en reclamemakers geopend werden. Helaas. Zelfs RTL is, ondanks het succes van de EditieNl uitzending, de kracht van de QR code als multichannel instrument totaal ontgaan.

Zijn de succescijfers van second screenactivatie voor de op de massa gerichte producenten van TV commercials misschien te gering om serieus genomen te worden?

Er worden duizenden euro's uitgegeven aan de ontwikkeling, productie en het uitzenden van TV commercials, maar de waarde van de kosteloze QR code als ultieme connector naar second screens wordt niet of nauwelijks benut. Hier en daar zie je in een split second nog weleens een URL voorbijflitsen, maar daar blijft het wel bij. Over gemiste kansen gesproken.

Hoeveel reclamezendtijd heb je eigenlijk nodig om aan te kondigen dat er een QR code kan worden gescand waar kijkers hun voordeel mee kunnen doen? En wat kost die aankondiging dan eigenlijk in relatie tot de rest? Of kun je je beter afvragen wat de winst zal zijn van een QR code als onderdeel van je multichannel campagne?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in