Overslaan en naar de inhoud gaan

'Persberichtensites veranderen pr'

Met de opkomst van persberichtensites op internet worden de traditionele media tegenwoordig vaak vermeden en halen investeerders en…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In de rubriek Heard on the Net beschrijft WSJ de manier waarop investeerders tegenwoordig naar informatie over hun beleggingen zoeken. Dat gaat vaak niet meer via traditionele media als kranten, tijdschriften, en zelfs niet meer via online nieuwssites. Zij raadplegen in toenemende mate de sites van online distributeurs als en die persberichten van bedrijven plaatsen zonder journalistieke interruptie.

related partner content for mobile comes here

Investeerders moeten wel oppassen bij het interpreteren van dit soort ongefilterde informatie. Zelfs pr-adviseurs zijn sceptisch over deze ontwikkeling. Cathy Baron Tamraz, coo van Business Wire zegt: 'Zoals met alles dat beschikbaar is via internet moet de gebruiker goed oppassen.'

Bedrijven maken steeds vaker gebruik van de online persberichtensites. Zo plaatste PR Newswire vorig jaar ruim 300.000 persberichten, tegenover 80.000 in 1988. Bij Business Wire stijgt het aanbod jaarlijks met 30 tot 40 procent. Volledige persberichten zijn ook te vinden op sites als Yahoo! Finance, MSN MoneyCentral en The Wall Street Journal Online. De persberichten gaan ook vaak een eigen leven leiden, als beleggers ze doorplaatsen en van commentaar voorzien in nieuwsgroepen.

Een bedrijf als EMC anticipeert op de nieuwe ontwikkelingen door persberichten in de stijl van een krantenartikel te schrijven. Het persbericht als marketingtool kan ook tot wantoestanden leiden, zoals de 'ticker spam'. Dat houdt in dat kleinere bedrijven de naam van bijvoorbeeld Microsoft in hun persberichten verwerken, zodat dit bericht opduikt als beleggers zoeken naar nieuws over deze softwaregigant. Daarnaast kunnen valse persberichten zonder tussenkomst van een journalist een koersval of -stijging veroorzaken. Business Wire belooft tegen dit soort zaken stappen te ondernemen. (bron: WSJ.com)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in