Ook Lidl mengt zich in prijzenslag
Lidl verkoopt geen A-merken, maar heeft vanmorgen wel een paginagrote advertentie in De Telegraaf. De supermarktketen adverteert doorgaans via folders.
De prijzenslag in de supermarkten kost de ketens op jaarbasis tussen de 500 en 600 miljoen euro winst. Sommige ondernemers verdienen inmiddels niets meer, zegt supermarktdeskundige Gerard Rutte. De kans is groot dat er banen geschrapt worden, verwacht hij. De supermarktoorlog barstte vorige week los toen Albert Heijn de prijzen van duizend producten verlaagde. Deze week gaat de strijd onverminderd door met nieuwe prijsverlagingen.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisDe supermarkten kunnen op verschillende manieren het verlies in de winstmarge opvangen. Het snijden in het personeelsbestand is volgens Rutte waarschijnlijk. Verder kunnen de supermarkten de leveranciers onder druk zetten om de prijs van de producten te verlagen. Nutricia, producent van babyvoeding, is daar in ieder geval niet toe bereid. ‘Wij steken veel geld in onze producten. Daar moeten de supermarkten voor betalen', aldus een woordvoerster. Het frisdrankenconcern Coca-Cola wil wegens de prijzenoorlog samen met zijn klanten de kosten van de logistiek verlagen, aldus een woordvoerster tegen het ANP.
De huidige prijzenslag onder supermarkten tast de voorspelde winstgroei van Schuitema (C1000) voor dit jaar niet aan. Nog niet, want de onderneming hield gisteren bij de publicatie van negenmaandscijfers wel een slag om de arm: de prijzenoorlog mag de komende maanden niet verder verhevigen of langer duren dan verwacht.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid