Lagere omzet reclamebranche in Q3
In het tweede kwartaal van dit jaar was de daling van dezelfde orde van grootte. Uit de conjunctuurtest van het CBS van oktober 2011 blijkt dat per saldo bijna één op de twee ondernemers in de reclamebranche het economische klimaat in het derde kwartaal zag verslechteren. Verder verwachten de reclamebedrijven lagere tarieven aan hun klanten in rekening te brengen en een verslechtering van de werkgelegenheid in hun branche.
De reclamebranche heeft in het derde kwartaal ruim 6 procent minder omgezet. Dit is het tweede achtereenvolgende kwartaal met een negatieve omzetontwikkeling. In het tweede kwartaal van dit jaar nam de omzet met 6,6 procent af. Hiermee is de omzetontwikkeling van de reclamebranche een stuk negatiever dan die van de totale zakelijke dienstverlening. De zakelijke dienstverleners in zijn geheel zetten in het derde kwartaal 0,3 procent meer om in vergelijking met het derde kwartaal van 2010.
Het aantal ondernemers in de reclamebranche met een negatief beeld over het economische klimaat,is in het derde kwartaal van 2011 fors toegenomen. Per saldo ervaart bijna de helft van hen een verslechtering tegen 26 procent drie maanden eerder. Sinds begin 2009 beoordelen de reclamebedrijven het economische klimaat voor hun onderneming nagenoeg onafgebroken negatief.
Er wordt voor het vierde kwartaal van 2011 meer omzet in de reclamebranche verwacht dan in het derde kwartaal. Dat is de mening van per saldo 13 procent van de reclamebedrijven. Bij per saldo 13 procent zal personeel worden afgestoten. Daarbij nemen de ondernemers in de branche, gezien de situatie, genoegen met lagere tarieven.
Meer cijfers hier.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid