Overslaan en naar de inhoud gaan

'Jongeren proberen minder vaak drank te kopen'

Jongeren onder de 16 jaar proberen minder vaak alcoholische drank te kopen, volgens onderzoek van de Nederlandse Voedsel- en…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De jongeren zouden zowel in een café als bij een slijterij of supermarkt minder drank aanschaffen. Maar 16- en 17-jarigen proberen wel vaker sterke drank te kopen, terwijl dat pas mag als ze ouder zijn dan 18 jaar.

related partner content for mobile comes here

De NVWA en het ministerie van VWS doen tweejaarlijks onderzoek naar jongeren en alchohol. Uit de nieuwste cijfers blijkt dat 8 procent van de jongeren onder de 18 jaar probeerde vorig jaar sterke drank te bestellen in een café. Dat is een stijging ten opzichte van de 4 procent die dat in 2001 probeerde. De toename komt vooral door 16- en 17-jarigen, van wie bijna een kwart vorig jaar sterke drank bestelde.

Minder dan 1 procent van de jongeren probeerde afgelopen jaar zelf zwak alcoholhoudende drank te kopen. In 2001 was dat nog 4 procent. Iets waar supermarktenkoepel blij mee zegt te zijn. Volgens de organisatie werpt de inspanning van supermarktorganisaties om alcoholverkoop aan jongeren onder de 16 tegen te gaan vruchten af.

Volgens Henrieke Crielaard van het CBL blijft de aandacht voor verantwoorde verkoop van alcohol onverminderd hoog. 'Uiteindelijk moet het percentage jongeren onder de 16 dat alcohol probeert te kopen in de supermarkt op nul staan. De branche zal daarop blijven inzetten', aldus Crielaard.

Bron: ANP.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in