Overslaan en naar de inhoud gaan

Ik ben groen, jij toch ook?

Steeds meer bedrijven zijn zich bewust van het belang van duurzaam ondernemen in brede zin, waaronder huisvesting. Maar niet alle duurzame…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Steeds meer bedrijven zijn zich bewust van het belang van duurzaam ondernemen in brede zin, waaronder huisvesting. Maar niet alle duurzame initiatieven zijn zichtbaar voor consumenten of bezoekers van (bedrijfs)locaties. Want wie ziet met het blote oog het verschil tussen een vloer van niet gecertificeerd hout of hout? En wie controleert de meterkast op de aanwezigheid van een slimme energiemeter? Veel bedrijven zoeken naar manieren om bezoekers of consumenten te informeren over hun MVO-beleid. Gelukkig zijn er initiatieven als Green Key, Greencode en de Amsterdam Smart City app, die bedrijven de mogelijkheid bieden om op een subtiele manier geïnteresseerden te informeren over hun duurzaamheidsinspanningen.

related partner content for mobile comes here

Groene QR-code
Greencode is een informatie- en interactieplatform voor duurzaam gehuisveste bedrijven. Met Greencode kunnen consumenten of bezoekers zien wat in een gebouw duurzaam is en wat een organisatie verder doet op het gebied van MVO. Zo ziet iedereen die het wil weten precies hoe ‘groen’ een bedrijf is. Greencode maakt gebruik van QR-codes die overal in het bedrijfspand kunnen worden geplaatst. Hiermee kunnen consumenten met hun smartphone gemakkelijk checken wat het bedrijf doet op het gebied van duurzaamheid. De Greencode rangschikt de duurzaamheidsinformatie in vijf categorieën: gebouw, energie, interieur, mobiliteit en organisatie. Naast gebouwen spreken ze ook duurzame leveranciers aan, die kunnen hiermee namelijk hun duurzame projecten showen. Sinds de lancering op 1 februari zijn er nu tien bedrijven en dertien duurzame projecten die Greencode gebruiken.

De sleutel tot groen-succes
Het internationale keurmerk Green Key is speciaal gericht op bedrijven actief binnen toerisme, recreatie of in de markt voor vergaderlocaties. Als een bedrijf beschikt over het Green Key-keurmerk dan doet de organisatie meer dan de Nederlandse regelgeving verlangt op duurzaamheidsgebied. Green Key kent drie verschillende niveaus: Brons, Zilver en Goud. Hoe meer optionele maatregelen een ondernemer invult, hoe hoger het niveau. Bedrijven met het Green Key-keurmerk zijn te herkennen aan een certificaat bij de ingang, waarop onder andere het Green Key logo en het niveau te zien zijn. Er zijn allerlei bekende namen aangesloten bij Green Key, waaronder de hotels L’Europe en NH Grand Hotel Krasnapolsky in Amsterdam of het Van der Valk Hotel Eindhoven. Ook de Van Nelle Ontwerpfabriek in Rotterdam hoort thuis in dit rijtje en beschikt over een gouden certificering, onder andere door een actieve afvalscheiding en een uitgebreide samenwerking met de huurders voor het continu verbeteren van het duurzame beleid van de accommodatie. Op de website van is te zien welke organisaties allemaal het Green Key keurmerk mogen voeren.

Amsterdam Smart City
Het platform Amsterdam Smart City fungeert als een partner voor allerlei klimaat- en energieprojecten in en rondom Amsterdam. De organisatie heeft een app ontwikkeld die gebruikers informeert over allerlei duurzame projecten in de stad, zoals de , en de . De app toont deze en andere projecten op een kaart, waardoor gebruikers al lopend door de stad meer leren over de toepassing van duurzame en energie-efficiënte technologieën.

Bovengenoemde initiatieven spelen allemaal in op de behoefte aan transparantie en informatie. Alle drie zorgen ze ervoor dat organisaties op een open en subtiele manier naar consumenten of bezoekers kunnen communiceren welke duurzaamheidsactiviteiten ze ondernemen. Ik juich dergelijke initiatieven van harte toe en naar mijn idee kunnen er niet genoeg van dit soort initiatieven zijn.

Birgit Kamp, Marketing Manager van Tetra Pak Benelux

Noot: de in deze blog weergegeven meningen zijn strikt persoonlijk en weerspiegelen niet noodzakelijkerwijs de visie van mijn werkgever.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in