Overslaan en naar de inhoud gaan

Het lipstickeffect

De recessie baart vrouwen meer zorgen dan mannen, blijkt uit onderzoek.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Vrouwen kopen in tijden van economische crisis minder, besteden hun geld in goedkopere winkels en aan minder dure merken. En ze stellen grote uitgaven uit.

related partner content for mobile comes here

Dat is slecht nieuws voor de marketingsector, want vrouwen zijn in het algemeen de grootste shoppers en dus de belangrijkste doelgroep. Willen ze hun trouwste klanten niet verliezen, dan zal de branche snel in actie moeten komen. Of dat al is doorgedrongen tot (meestal mannelijke) marketeers is de vraag. 'Mannen begrijpen vrouwen gewoonweg niet, terwijl het juist de vrouw is die de koopbeslissingen neemt. Als dat niet verandert, raken veel bedrijven echt in de problemen', aldus marketingexpert Stephanie Holland.

Sommige bedrijven claimen dat ze het gevaar wel degelijk hebben gesignaleerd en er iets aan doen. Unilever bijvoorbeeld zegt een constante dialoog te voeren met de vrouwelijke consument. Onder andere via een-op-eengesprekken, om het veranderde consumptiepatroon bloot te leggen. Een eenvoudige oplossing is er echter niet, aldus Matt Close, Unilevers vicepresident marketing: ‘We hebben geen one size fits all-benadering voor de huidige situatie.’

Waar de ene vrouw de bekende (duurdere) merken vaarwel zegt, heeft de andere vrouw juist de neiging om voor vertrouwde kwaliteit te blijven kiezen. En dan is er ook nog het lipstick-effect: vrouwen die zichzelf verwennen met een klein beetje luxe in deze schrale tijden. Eén ding weet Unilever zeker: als je een premiummerk bent, heeft het geen zin om je opeens te gaan profileren als lageprijzenkampioen.

Bron: Marketing Week

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in