Overslaan en naar de inhoud gaan

Evolutionaire word of mouth

Is ludieke marketingcommunicatie om word of mouth rondom je merk te creëren beter dan traditionele word of mouth marketing, die zich…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Adverteerders zetten steeds vaker grappig bedoelde marketingcommunicatie in, met als doel het creëeren van word of mouth rondom hun merk. Maar hebben dit soort mond-tot-mond technieken hetzelfde effect als de traditionele word-of-mouth, die ontstaat zodra consumenten een product positief hebben ervaren? Volgens John Moore, voormalig marketingmanager bij Starbucks Coffee en schrijver op marketingweblog Brandautopsy, niet: Word of Mouth heeft slechts effect wanneer je uitgaat van het product, en niet van het merk.

related partner content for mobile comes here

Moore sprak op de tweede Word of Mouth conferentie in Barcelona, vorige week. Hij noemt Google (en natuurlijk zijn eigen Starbucks) als voorbeeld van een geslaagde evolutionaire word of mouth-marketing. Wanneer adverteerders de marcom-variant inzetten, bedrijven ze volgens hem alleen maar ‘creationist-word of mouth’; volgens Moore marketing die WOM-waardig is. Consumenten worden in dit geval echter niet geactiveerd zoals bij evolutionaire word of mouth. De marketeer gaat slechts uit van het momentum en bedenkt daarvoor een pakkend verhaal, terwijl evolutionaire word of mouth juist uitgaat van de kwaliteit van het product zelf. Een goed product heeft zijn eigen verhaal allang klaar, aldus Moore.

Moore: ‘Evolutionaire word of mouth wil een voorkeur opbouwen, terwijl het bij 'creationist-word of mouth' slechts gaat om het creëren van awareness. Bij Google is word of mouth ingebet in de business, in het andere geval blijft word of mouth steken in de marketing rond het merk. Het is volgens Moore duidelijk dat evolutionaire word of mouth een langere adem heeft dan creationist-word of mouth.’

Moore heeft een video van de voordracht op gezet.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in