Overslaan en naar de inhoud gaan

De vijf beste Nederlandse merksites

De vijf beste op Nederlandse consumenten gerichte merksites zijn die van Albert Heijn, Audi, Disney, Douwe Egberts en Hertog Jan. Van die…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De e-Brand Award is een initiatief van het GVR en de Erasmus Universiteit. De vijf werden gekozen nadat 1009 Nederlandse internetgebruikers ieder twee sites op 12 criteria had beoordeeld. De winnaar werd uit de vijf genomineerden gekozen door de bezoekers van het e-Branding congres dat vorige week in Rotterdam plaatsvond.

related partner content for mobile comes here

Een experimentele vergelijking tussen respondenten die wel en niet geconfronteerd zijn met een 20-tal websites van merken wijst uit dat sites het merkbeeld van site-bezoekers positief beïnvloeden. In het algemeen kan worden gesteld dat de bijdrage van een site aan het merkbeeld door vier factoren wordt beïnvloedt: consistentie, expressiviteit, responsiviteit en functionaliteit. De bezoekers van de site kenden de meeste waarde toe aan expressiviteit en functionaliteit, zo bleek uit het onderzoek. De meeste onderzochte sites scoren echter zeer laag op expressiviteit. Met name entertainment en interactiviteit komt amper voor. Leider van het onderzoek Laurens Sloot van de Erasmus: ´Dit zijn de beste sites van Nederland en toch is hun gemiddelde cijfers slechts een 7,0. Er valt dus nog wel wat te doen.´

Hoeveel bezoekers trekt zo´n winnende site nu? Audi zit nu op 1600 bezoekers per dag, dat waren eind ´99 nog 600 bezoekers. Hertog Jan zit daaronder met 7.500 bezoekers per maand. Albert Heijn scoort het best met 7.000 bezoekers per dag. Begin vorig jaar was dat nog 1.500 bezoekers per dag. Van die 50.000 bezoekers per week komt overigens ongeveer de helft voor de thuisservice van AH.

Marc de Swaan Arons van EffectiveBrands en jarenlang voor Unilever verantwoordelijk voor de interactieve marketing in de VS zei overigens op het congres: ´Te veel sites zijn merkgeoriënteerd, terwijl ze in feite consumentengeoriënteerd moeten zijn. Je moet kijken welke behoeften consumenten hebben en daar je site op afstemmen. Niemand zit te wachten op de geschiedenis van het merk die nog op veel sites staat.´Hij meldde ook dat testen van Unilever hebben uitgewezen dat banners die consumenten een oplossing beloven nog steeds goed scoren. Daarbij is het zelfs een voordeel als het merk niet vermeld wordt. De Swaan Arons: ´We zagen een 40 procent hogere score op banners als het merk niet vermeld werd.´

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in