De veramerikanisering van Toyota
Toyota was altijd die autofabrikant die goedkope, kwalitatief redelijk hoogwaardige auto’s maakte. Auto’s zonder ziel, zonder uitstraling. Hippe trendsetters zag je gegarandeerd nooit in een Toyota rondrijden. Maar dat beeld is langzaam gekanteld. Met de Lexus, alweer vijftien jaar geleden gelanceerd op de Amerikaanse markt, heeft Toyota baanbrekend werk verricht. Vorig jaar kwam de compacte, hoekige Toyota Scion xB op de markt, vanaf 14.000 dollar, specifiek gericht op jongeren. Toyota denkt er 100.000 per jaar van te gaan verkopen, en de verkopen lopen tot nu toe op schema. En met de hybride Prius maakt Toyota al sinds ’97 goede sier; veel milieuridders willen graag gezien worden in deze auto, die voorzien is van zowel een gas- als een elektrische motor. Erg zuinig in het energieverbruik en beter voor het milieu.
Oftewel, het imago van Toyota is flink veranderd. Heel gestaag, want van snelle veranderingen houden ze niet bij Toyota. Heel geleidelijk ook wordt Toyota steeds Amerikaanser in zijn marketingaanpak. En dat is te zien: de wereldwijde winst komt nu voor meer dan 70 procent voor rekening van de Amerikaanse markt. De concurrentie is stikjaloers op de cijfers van het Japanse autoconcern: vorig jaar een omzetstijging van 23 procent, daar kan de rest alleen van dromen.
<#FONT SIZE=1>Bron: Fortune<#/FONT>
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid