Overslaan en naar de inhoud gaan

De veramerikanisering van Toyota

Nog even en Toyota is Ford gepasseerd als tweede autofabrikant ter wereld, na General Motors. De voormalige copycat wordt steeds…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Toyota was altijd die autofabrikant die goedkope, kwalitatief redelijk hoogwaardige auto’s maakte. Auto’s zonder ziel, zonder uitstraling. Hippe trendsetters zag je gegarandeerd nooit in een Toyota rondrijden. Maar dat beeld is langzaam gekanteld. Met de Lexus, alweer vijftien jaar geleden gelanceerd op de Amerikaanse markt, heeft Toyota baanbrekend werk verricht. Vorig jaar kwam de compacte, hoekige Toyota Scion xB op de markt, vanaf 14.000 dollar, specifiek gericht op jongeren. Toyota denkt er 100.000 per jaar van te gaan verkopen, en de verkopen lopen tot nu toe op schema. En met de hybride Prius maakt Toyota al sinds ’97 goede sier; veel milieuridders willen graag gezien worden in deze auto, die voorzien is van zowel een gas- als een elektrische motor. Erg zuinig in het energieverbruik en beter voor het milieu.
Oftewel, het imago van Toyota is flink veranderd. Heel gestaag, want van snelle veranderingen houden ze niet bij Toyota. Heel geleidelijk ook wordt Toyota steeds Amerikaanser in zijn marketingaanpak. En dat is te zien: de wereldwijde winst komt nu voor meer dan 70 procent voor rekening van de Amerikaanse markt. De concurrentie is stikjaloers op de cijfers van het Japanse autoconcern: vorig jaar een omzetstijging van 23 procent, daar kan de rest alleen van dromen.

related partner content for mobile comes here

< SIZE=1>Bron: Fortune<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in