De toekomst van advergaming
Science News brengt een aardig artikel over hoe foodmerken met advergaming (online games met het merk als held, synoniem: gamevertising) hun positie in het kinderbrein op een gewiekste en kostenefficiënte manier versterken.
Ik zal het artikel niet samenvatten, want het is helemaal niet lang en de moeite waard om even te scannen.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisWat ik mij afvroeg: waarom doen voornamelijk foodmerken e.d. aan advergaming, en dan met name merken die bij de kinderleeftijd horen (ontbijtgraan, snoep, frisdrank)? Non-foodmerken voor non-gamende volwassenen hebben er namelijk m.i. veel meer belang bij om in de kinderkopjes gegrift te staan.
Wanneer de kinderen van nu later volwassen en dus beslisser zijn, zullen zij merken die zij vanuit hun jeugd kennen ruimschoots hoger waarderen (dit is de reden dat merken van meer dan 20 jaar oud grote overlevingskans hebben); en kidmarketing is dus zinvol voor deze merken. Mensen zijn afgezien van treurige uitzonderingen ook nog eens langer volwassen dan dat ze kind zijn en als ze volwassen zijn hebben ze normaal gesproken ook meer te besteden. Tot zover de open deuren.
Het lijkt me niet zo heel moeilijk om een inschatting te maken hoeveel geld je hiervoor vrij zou moeten en kunnen maken.
Automerken, cosmetica, koffiemerken, wasmiddelen, etc. zouden dus wellicht met bijvoorbeeld advergaming een niet-inhaalbare voorsprong kunnen nemen door zich in een zijstraat van hun communicatie op kids te richten. Dit is nogmaals niets nieuws, maar wel een punt van aandacht. Advergaming heeft het bijkomende voordeel dat het ?zie het artikel? minder snel als 'reclame' gezien wordt.
De introductie van My First Sony vond ik indertijd, eind jaren 80, vergelijkbaar een ijzersterke zet. De gebruikers van toen zijn nu volwassen...
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid