Overslaan en naar de inhoud gaan

De status van sponsoring

In Chicago vond onlangs IEG Conference plaats, hét jaarlijkse congres over sponsoring en eventmarketing. Het centrale thema was…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Wat viel op? Dat sponsoring in Amerika vooral gaat over sales promotions. En dat steeds meer goede cases uit Europa komen. In de openingspresentatie van het congres werd aandacht besteed aan de sponsoring van ING: zowel de activering van de marathons als van het Rijksmuseum werden genoemd als goede voorbeelden. Maar de meeste presentaties waren pover en vooral gericht op sponsorwerving. De beste case? Wat mij betreft General Motor's Pontiac.Marketing manager Mark-Hans Richer is een marketeer met visie en durf. Hij presenteerde de resultaten van twee succesvolle non-spot/brand programming cases.

related partner content for mobile comes here

De Pontiac G6 actie bij Oprah Winfrey waarin 276 auto's - kosten $7,5 miljoen - werden weggegeven, was wereldnieuws en haalde ook het nieuws in Nederland (de uitzending werd afgelopen weekend op RTL herhaald). Richer presenteerde in Chicago de geweldige resultaten: $110 miljoen pr-aandacht, een naamsbekendheid van de Pontiac G6 van 70% na 6 weken, een enorme shift in het profiel van de doelgroep en verkopen die alle prognoses te boven gingen: 183% in september 2005 en 132% in oktober 2005.

Een soortgelijke actie deed Richer met de Pontiac Solstice in Donald Trump's The Apprentice 3 (moet nog in Nederland worden uitgezonden). De dag na uitzending werden via het web binnen 41 minuten 1.000 Solstices (in een limited The Apprentice-edition) verkocht.

Richer noemde ook hun samenwerking met Google, al eerder gesignaleerd op . In een tv-commercial roept het automerk op Pontiac te googlen zodat consumenten alle informatie kunnen vergaren. "Don't take our word for it, Google Pontiac."

Volgens Richer blijft de verkoop dankzij zijn vernieuwende beleid (en goede modellen) groeien; begin maart 2006 11% boven target. Niet voor niets is de aanpak van Pontiac (en Richer) uitvoerig geprezen door verschillende vakmedia.

Richer's presentatie was de enige echt inspirerende presentatie van het 4-dagen durende congres. Conclusie: voor de echte inspiratie over sponsoring hoef je de plas niet meer over.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in