De status van sponsoring
Wat viel op? Dat sponsoring in Amerika vooral gaat over sales promotions. En dat steeds meer goede cases uit Europa komen. In de openingspresentatie van het congres werd aandacht besteed aan de sponsoring van ING: zowel de activering van de marathons als van het Rijksmuseum werden genoemd als goede voorbeelden. Maar de meeste presentaties waren pover en vooral gericht op sponsorwerving. De beste case? Wat mij betreft General Motor's Pontiac.Marketing manager Mark-Hans Richer is een marketeer met visie en durf. Hij presenteerde de resultaten van twee succesvolle non-spot/brand programming cases.
De Pontiac G6 actie bij Oprah Winfrey waarin 276 auto's - kosten $7,5 miljoen - werden weggegeven, was wereldnieuws en haalde ook het nieuws in Nederland (de uitzending werd afgelopen weekend op RTL herhaald). Richer presenteerde in Chicago de geweldige resultaten: $110 miljoen pr-aandacht, een naamsbekendheid van de Pontiac G6 van 70% na 6 weken, een enorme shift in het profiel van de doelgroep en verkopen die alle prognoses te boven gingen: 183% in september 2005 en 132% in oktober 2005.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisEen soortgelijke actie deed Richer met de Pontiac Solstice in Donald Trump's The Apprentice 3 (moet nog in Nederland worden uitgezonden). De dag na uitzending werden via het web binnen 41 minuten 1.000 Solstices (in een limited The Apprentice-edition) verkocht.
Richer noemde ook hun samenwerking met Google, al eerder gesignaleerd op MolBlog. In een tv-commercial roept het automerk op Pontiac te googlen zodat consumenten alle informatie kunnen vergaren. "Don't take our word for it, Google Pontiac."
Volgens Richer blijft de verkoop dankzij zijn vernieuwende beleid (en goede modellen) groeien; begin maart 2006 11% boven target. Niet voor niets is de aanpak van Pontiac (en Richer) uitvoerig geprezen door verschillende vakmedia.
Richer's presentatie was de enige echt inspirerende presentatie van het 4-dagen durende congres. Conclusie: voor de echte inspiratie over sponsoring hoef je de plas niet meer over.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid