De fabel van de metroseksueel


Engels onderzoek laat zien dat mannen grofweg te verdelen zijn in vier groepen:
- traditionele mannen maken ongeveer 40 procent van het totaal uit;
- ‘lads’, de jongste van de vier groepen, goed voor twintig procent van het geheel;
- professionals, dertigers, vormen een derde van het totaal aantal mannen;
- salon types, ook rond de dertig, tien procent van het totaal.
De traditionelen en de lads vallen het liefst zo min mogelijk op in de massa en zijn weinig zelfbewust. Professionelen en salon types durven zich veel meer te onderscheiden en doen hun best om hun image goed te laten uitkomen. Houding en gedrag ten aanzien van als ‘vrouwelijk’ bestempelde producten (mode en persoonlijke verzorging) verschillen ook nogal in de vier groepen. Weliswaar worden in alle categorieën vrouwelijke producten gekocht, maar waar traditionele mannen en lads het liefst de stereotype man uithangen, zullen de professionelen en de salonmannen zich sneller laten verleiden door een opvallende verpakking of een exclusief product.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
Wat concluderen we hieruit? Volgens de onderzoekers in elk geval dat het een kapitale fout zou zijn om de metroseksueel tot boegbeeld van je marketingcampagne te maken. Want de werkelijkheid is weer eens veel complexer dan trendwatchers ons willen doen geloven.
Bron: Marketing Week
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid