Overslaan en naar de inhoud gaan

Consument eet minder vlees

Sandra van Ruiten van AnnaLise SVP stuurde me een bericht over eten en gezondheid. Mensen blijken volgens haar analyse steeds minder vlees…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Sandra van Ruiten van stuurde me een bericht over eten en gezondheid. Mensen blijken volgens haar analyse steeds minder vlees te eten.

related partner content for mobile comes here

Het stuk:

'Het eetpatroon van de Nederlandse consument op gebied van vlees, vis en vegetarisch is in de afgelopen twee jaar significant veranderd. Bijna een derde van de consumenten is minder vlees gaan eten, ten gunste van met name vis. Het belangrijkste argument hiervoor is de zorg over de eigen gezondheid, maar ook veiligheid, milieu en prijs zijn belangrijke argumenten.

Hiermee geeft de Nederlandse consumenten gehoor aan negatieve berichtgeving over vlees.

Over vis en vegetarisch is de berichtgeving overwegend positief. 32 procent van de consumenten is dan ook meer vis is gaan eten en 6 procent kiest ervoor vaker vegetarisch op het menu te zetten.

Overigens is in de totale vleesconsumptie slechts een lichte daling te zien. De verandering in het eetpatroon kan dan ook vooral gezien worden als een intentie, die door vaker buiten de deur eten, de populariteit van de BBQ en grotere (vlees)porties slechts een klein deukje slaat in de ? 324 die wij
aan vlees uitgeven.

Vis blijft met ? 57 per persoon per jaar nog sterk achter op vlees.

Over de invloed van de media op het eetpatroon zijn consumenten nog verdeeld. Bijna 65 procent van de consumenten die de afgelopen twee jaar hun eetpatroon hebben veranderd geeft aan dit op eigen initiatief te hebben gedaan.

Zij ontkennen de invloed van media op het eigen gedrag. Dat een herhaalde boodschap wel aanslaat bij consumenten blijkt uit de positieve associatie die bestaat tussen vis en gezondheid. Maar liefst 97 procent van de consumenten geeft zelf aan dat vis gezond is.

Kranten & tijdschriften, televisie en de mening van familie en vrienden zijn de belangrijkste beïnvloeders van het eetpatroon.

Internet is met een vijfde plaats een van de minder relevante kanalen.

Consumentenreacties op internetfora vormen dan ook geen betrouwbare basis voor onderzoek naar verschuivingen in het eetpatroon.

Opvallend is wel dat op negatieve berichtgeving over vlees vooral ontkennend en ontkrachtend wordt gereageerd door zowel consumenten als media zelf.

Ondanks alle paniekberichten rondom kanker of onveiligheid van vlees kiest de meerderheid van de actieve internetters ervoor om deze berichtgeving met een grote korrel zout te nemen; "kom niet aan mijn stukje vlees", is de boodschap.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in