Onderzoek: Vrouwen stromen niet door naar marketingtop
Het onderzoeksbureau keek in acht Europese landen naar de verhouding mannelijke en vrouwelijke marketeers, parttime/fulltime, beloningsverschillen en promotie- en doorgroeimogelijkheden.
In alle landen blijkt dat marketing een vrouwenberoep is. In ons land is binnen de marketingberoepen 66 procent vrouw op junior professionalniveau. Maar het aantal vrouwen neemt af naarmate de functie zwaarder wordt: 40 procent op seniorniveau en 15 procent op managementniveau. In België is 32 procent van de topmarketeers vrouw, in Zweden 29 procent, in Noorwegen 17 procent.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaHet percentage parttimers is in Europa te verwaarlozen, zeker op de hogere niveaus. Met uitzondering van Nederland en België; in Nederland werkt maar liefst 40 procent van de vrouwelijke marketeers parttime, tegenover 6 procent van de mannelijke marketeers. Op senior managementniveau werkt 15 procent van de vrouwen parttime.
Verder verdienen in alle landen mannelijke marketeers meer dan vrouwen (in Nederland scheelt het 4 procent), omdat vrouwen gemiddeld twee tot vier jaar jonger zijn dan hun mannelijke collega’s en enkele jaren korter in dienst.’
Stereotypen versus werkelijkheid
En in een tweede onderzoek vroeg Synovate Interview NSS voor Tijdschrift voor Marketing 424 marketeers naar de ‘werkelijkheid op de werkvloer’. Zijn de stereotypen waar? Klopt het dat mannen ‘competitief en meer doelgericht’ zijn en vrouwen ‘socialer en communicatief’?
Wat blijkt: mannen laten zich meer gelden als het gaat om werkgerelateerde eigenschappen. Ze zijn vaak zichtbaarder door hun competitiviteit, doelgerichtheid en opportunisme. Ongeveer de helft van de mannen vindt collega’s van hetzelfde geslacht competitief. Vier op de 10 mannen vindt opportunisme een mannelijke eigenschap, aldus de mannen.
Maar slechts een vijfde van de vrouwelijke marketeers vindt deze eigenschappen bij hun mannelijke collega passen. En vinden vier op de 10 mannen dat ze een toegevoegde waarde hebben voor hun organisatie; volgens vrouwen is slechts een op de 10 mannen echt ‘nuttig’. Vrouwen vinden zichzelf veel beter presteren op deze eigenschappen.
Vrouwen moeten het naar eigen zeggen meer hebben van hun organisatietalent (62 procent) en multitasking (60 procent). Bovendien zijn vrouwelijke marketeers van mening dat ze goed zijn in het halen van deadlines (49 procent) en prima teamplayers (43 procent) zijn. Maar de mannen vinden slechts een op de vijf vrouwelijke collega’s echt een organisatietalent en het halen van deadlines is allesbehalve een sterk punt van de vrouwen (12 procent).
De meningen over mannelijke en vrouwelijke leidinggevende lopen minder uiteen. Mannelijke leidinggevenden zijn volgens beide seksen echte leiders (33 procent) en vrouwelijke leidinggevenden zijn ‘people managers’ (45 procent).
De twee onderzoeken staan uitgebreid beschreven in het januarinummer van Tijdschrift voor Marketing, dat aanstaande vrijdag op de mat valt.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid