Overslaan en naar de inhoud gaan

Onderzoek: Vrouwen stromen niet door naar marketingtop

Het aantal vrouwen aan de marketingtop in Nederland steekt mager af in vergelijking met de andere Europese landen. De beste…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het onderzoeksbureau keek in acht Europese landen naar de verhouding mannelijke en vrouwelijke marketeers, parttime/fulltime, beloningsverschillen en promotie- en doorgroeimogelijkheden.

related partner content for mobile comes here

In alle landen blijkt dat marketing een vrouwenberoep is. In ons land is binnen de marketingberoepen 66 procent vrouw op junior professionalniveau. Maar het aantal vrouwen neemt af naarmate de functie zwaarder wordt: 40 procent op seniorniveau en 15 procent op managementniveau. In België is 32 procent van de topmarketeers vrouw, in Zweden 29 procent, in Noorwegen 17 procent.

Het percentage parttimers is in Europa te verwaarlozen, zeker op de hogere niveaus. Met uitzondering van Nederland en België; in Nederland werkt maar liefst 40 procent van de vrouwelijke marketeers parttime, tegenover 6 procent van de mannelijke marketeers. Op senior managementniveau werkt 15 procent van de vrouwen parttime.

Verder verdienen in alle landen mannelijke marketeers meer dan vrouwen (in Nederland scheelt het 4 procent), omdat vrouwen gemiddeld twee tot vier jaar jonger zijn dan hun mannelijke collega’s en enkele jaren korter in dienst.’

Stereotypen versus werkelijkheid

En in een tweede onderzoek vroeg Synovate Interview NSS voor Tijdschrift voor Marketing 424 marketeers naar de ‘werkelijkheid op de werkvloer’. Zijn de stereotypen waar? Klopt het dat mannen ‘competitief en meer doelgericht’ zijn en vrouwen ‘socialer en communicatief’?

Wat blijkt: mannen laten zich meer gelden als het gaat om werkgerelateerde eigenschappen. Ze zijn vaak zichtbaarder door hun competitiviteit, doelgerichtheid en opportunisme. Ongeveer de helft van de mannen vindt collega’s van hetzelfde geslacht competitief. Vier op de 10 mannen vindt opportunisme een mannelijke eigenschap, aldus de mannen.
Maar slechts een vijfde van de vrouwelijke marketeers vindt deze eigenschappen bij hun mannelijke collega passen. En vinden vier op de 10 mannen dat ze een toegevoegde waarde hebben voor hun organisatie; volgens vrouwen is slechts een op de 10 mannen echt ‘nuttig’. Vrouwen vinden zichzelf veel beter presteren op deze eigenschappen.

Vrouwen moeten het naar eigen zeggen meer hebben van hun organisatietalent (62 procent) en multitasking (60 procent). Bovendien zijn vrouwelijke marketeers van mening dat ze goed zijn in het halen van deadlines (49 procent) en prima teamplayers (43 procent) zijn. Maar de mannen vinden slechts een op de vijf vrouwelijke collega’s echt een organisatietalent en het halen van deadlines is allesbehalve een sterk punt van de vrouwen (12 procent).

De meningen over mannelijke en vrouwelijke leidinggevende lopen minder uiteen. Mannelijke leidinggevenden zijn volgens beide seksen echte leiders (33 procent) en vrouwelijke leidinggevenden zijn ‘people managers’ (45 procent).

De twee onderzoeken staan uitgebreid beschreven in het januarinummer van Tijdschrift voor Marketing, dat aanstaande vrijdag op de mat valt.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in