Overslaan en naar de inhoud gaan

Commissariaat voor de Media wil reclameregels voor vloggers

Het moet voor de kijker duidelijk zijn wanneer iets reclame is en wanneer niet, zegt het CvdM.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Madeleine de Cock Buning, voorzitter van het Commissariaat, zegt tegen : &;Ook online moeten er regels komen. Daar zitten kinderen en jongeren die heel gemakkelijk te beïnvloeden zijn.&;

Het Commissariaat volgt daarmee de lijn van de Europese Commissie die online reclame - en specifieker vloggers - aan te willen pakken. Het is volgens het CvdM vaak niet duidelijk of een vlogger zelf &;fan&; is van een product of betaald wordt om er reclame voor te maken.

Het CvdM kon tot nu toe alleen televisie, radio en on-demanddiensten als Uitzending Gemist aanpakken, maar kan zijn functie als toezichthouder uitbreiden door nieuwe Europese regelgeving. Als een vlogger zich niet aan de nieuwe regels houdt, kan hij of zij een boete tegemoet zien als de regels gaan gelden. Voor een overtreding op tv is deze boete nu maximaal 225.000 euro.

Volgens De Cock Buning is de kans groot dat die boetes er gaan komen. Liever wil ze geen boetes uitdelen. &;Vloggers zijn niet de boosdoeners. Ze willen juist duidelijkheid.&;

related partner content for mobile comes here

Omar Kbiri betoogde onlangs op Adformatie.nl dat strengere reclameregels

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in