Overslaan en naar de inhoud gaan

Calvé, Hero en andere merken moeten misleidende claims over eiwitten aanpassen op etiketten

De merken zijn op de vingers getikt door de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit.
Hero b'tween reep
© Afbeelding: Hero
Hero b'tween reep
© Afbeelding: Hero

Op de etiketten van tientallen levensmiddelen staan misleidende claims over extra eiwitten. Onder andere Calvé, Hero, LiGA en Kellogg's zijn daarop aangesproken door de toezichthouder, de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA). Ze moeten hun etiketten aanpassen.

related partner content for mobile comes here

Bij zeven producten is volgens de NVWA sprake van ernstige misleiding. Dit is onder meer het geval bij havermoutrepen van het merk Trek. Daarop staat dat ze goed zijn voor de gezondheid, maar dat wordt niet aangetoond. De verpakkingen van twee producten van Innopastry uit Den Bosch claimen dat patiënten met meer spiermassa beter in staat zijn zware chemokuren te doorstaan.

Energierepen

Achttien producten misleiden de consument, vindt de NVWA. Zo onderbouwt Calvé niet dat zijn pindakaasrepen 'rijk aan onverzadigde goede vetten' zijn en is de zin 'energie om lekker actief bezig te zijn' te vaag voor de NVWA. Op de verpakking van proteïnerepen van B'tween van Hero staat andere voedselinformatie dan op de site. Special K-repen van Kellogg's bevatten te weinig vezels om te kunnen zeggen dat ze 'rijk aan vezels' zijn. Kopers van LiGA-pindarepen kunnen meer voordelen verwachten dan het product kan waarmaken.

De NVWA heeft in totaal 54 levensmiddelen onderzocht, en daarvan waren 25 niet in orde. Voor drie producten is een boete opgelegd. De NVWA meldt niet om welke producten en fabrikanten het gaat. De makers van twintig andere producten kregen een officiële waarschuwing. Twee producten zijn van een 'buitenlandse merkhouder', en daar is de NVWA niet bevoegd.

In de Europese regels staat dat medische claims verboden zijn. Ook moeten verpakkingen aantonen dat teksten over gezondheidseffecten kloppen.

(Bron: ANP)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in