Bruto mediabestedingen in 2007 6,1 miljard euro
Dit is een stijging van 8 procent (?400 miljoen) ten opzichte van 2006 en hiermee is voor het eerst de grens van ?6 miljard gepasseerd.
Dit blijkt uit het Jaarboek Bruto Mediabestedingen dat Nielsen Media Research binnenkort publiceert.
Vacatures
Senior communicatie adviseur / Woordvoerder
Ministerie van Klimaat en Groene GroeiContentredacteur
Provincie UtrechtConcern communicatieadviseur
Gemeente AltenaDe groei van het mediumtype internet (en hiermee bedoelt Nielsen alleen de online display advertising) vlakt af. In 2006 werd een groei van 36 procent genoteerd, in 2007 is deze groei gedaald tot 9 procent en kwamen de bestedingen uit op ?224 miljoen. Hoe het met de searchbestedingen staat, is niet bekend. Deze cijfers worden niet door Nielsen gegeven.
Dagbladen noteerden voor het eerst sinds drie jaar een bovengemiddelde groei en zagen de mediabestedingen toenemen tot ruim ?872 miljoen (+12 procent). Out of home kwam uit op ruim ? 263 miljoen (+13 procent) en ook radio zag de bruto mediabestedingen toenemen tot ruim ? 535 miljoen (+11 procent). Televisie noteerde een toename van 9 procent en passeerde de grens van ? 3 miljard.
Voor publiekstijdschriften was er in 2006 nog sprake van een lichte daling van 2 procent, maar in 2007 namen de bestedingen toe met 2 procent tot bijna ?430 miljoen. Drie mediumtypen hadden te maken met afnemende bruto mediabestedingen: bij nieuwsbladen daalden de bestedingen met 3 procent ten opzichte van vorig jaar en kwamen uit op ?7,7 miljoen, vaktijdschriften noteerden ?222,7 miljoen, ook een daling van 3 procent en bioscoop daalde met 2 procent tot ? 16,8 miljoen.
Nielsen registreerde in 2007 ruim 20.000 adverteerders die een gemiddeld budget hadden van bijna ?300.000. Er waren 262 adverteerders die meer dan ?5 miljoen besteedden, gezamenlijk hadden zij een aandeel van 67 procent (?4 miljard) in de totale bruto mediabestedingen. Deze groep adverteerders had hiermee een gemiddelde besteding van bijna ?16 miljoen.
In de top 5 van de grootste adverteerders is alleen de top drie veranderd ten opzichte van vorig jaar. Unilever Foods (? 124 miljoen) is één plaats gestegen en staat op 1, gevolgd door KPN (? 116 miljoen), die van een derde plaats komt.
Unilever Home & Personal Care (? 104 miljoen) staat op de derde plaats en is dus twee plaatsen gezakt. Proctor & Gamble (? 81 miljoen) en L'Oréal (? 72 miljoen) staan op de vierde en vijfde plaats.
De bruto mediabestedingen zijn gebaseerd op de registratie van advertenties van nationale producten en diensten (excl. lokale advertenties, personeels- en rubrieksadvertenties). Advertenties worden gewaardeerd tegen de geldende tariefkaarten van de betreffende media.
Eventuele kortingen of speciale prijsafspraken worden buiten beschouwing gelaten. De werkelijke (=netto) mediabestedingen kunnen dan ook lager zijn.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid