Blauw: ‘Stieg Larsson dankt succes aan de sociale netwerken’
Wereldwijd zijn meer dan 12 miljoen boeken die samen de Millennium-trilogie vormen, verkocht. In Nederland stond de teller in juli op een half miljoen exemplaren.
Het eerste deel ‘Mannen die Vrouwen Haten’ staat al ruim een jaar in de Boeken Top60.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisBlauw Research vroeg zich af hoe het succes van een voorheen relatief onbekende auteur verklaard kan worden. Het blijkt zoals bij zoveel van dit soort onverwachte successen, om word-of-mouth te gaan. Het enthousiasme over de boeken van Stieg Larsson wordt voornamelijk via sociale netwerken verspreid en leidt uiteindelijk tot de hoge verkoopaantallen, aldus Blauw.
Bijna driekwart (73 procent) is in aanraking gekomen met de boeken doordat deze zijn aanbevolen (30 procent), er met familie of vrienden over is gesproken (25 procent) of men er op internet over gelezen (18 procent). Slechts één op de vijf (18 procent) had een advertentie van het boek gezien.
Blauw maakte bij dit onderzoek gebruik van de methodiek waar algemeen directeur Rijn Vogelaar in zijn boek ‘De Superpromoter’ over schrijft. De personen die het boek is aanbevolen, hebben dit in 70 procent van de gevallen van een ‘superpromoter’ ontvangen.
Superpromoters zijn personen die van nature met enthousiasme hun netwerk beïnvloeden en hier succesvol in zijn. De superpromoters zijn meer enthousiast over het boek, 36 procent geeft een 9 of 10 op een schaal van 1 tot 10 van enthousiasme. Van de personen die van nature geen superpromoter zijn geeft maar 18 procent een 9 of 10.
Ruim drie op de tien (31 procent) heeft het boek het afgelopen half jaar 3 keer of vaker aanbevolen, onder de niet superpromoters was dit 15 procent.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid