Overslaan en naar de inhoud gaan

Blauw: ‘Stieg Larsson dankt succes aan de sociale netwerken’

Stieg Larsson blijft in het nieuws. Nu blijkt uit onderzoek van Blauw Research dat de overleden auteur zijn succes te danken heeft aan…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Wereldwijd zijn meer dan 12 miljoen boeken die samen de vormen, verkocht. In Nederland stond de teller in juli op een half miljoen exemplaren.

related partner content for mobile comes here

Het eerste deel ‘Mannen die Vrouwen Haten’ staat al ruim een jaar in de Boeken Top60.

Blauw Research vroeg zich af hoe het succes van een voorheen relatief onbekende auteur verklaard kan worden. Het blijkt zoals bij zoveel van dit soort onverwachte successen, om word-of-mouth te gaan. Het enthousiasme over de boeken van Stieg Larsson wordt voornamelijk via sociale netwerken verspreid en leidt uiteindelijk tot de hoge verkoopaantallen, aldus Blauw.

Bijna driekwart (73 procent) is in aanraking gekomen met de boeken doordat deze zijn aanbevolen (30 procent), er met familie of vrienden over is gesproken (25 procent) of men er op internet over gelezen (18 procent). Slechts één op de vijf (18 procent) had een advertentie van het boek gezien.

Blauw maakte bij dit onderzoek gebruik van de methodiek waar algemeen directeur Rijn Vogelaar in zijn boek over schrijft. De personen die het boek is aanbevolen, hebben dit in 70 procent van de gevallen van een ‘superpromoter’ ontvangen.

Superpromoters zijn personen die van nature met enthousiasme hun netwerk beïnvloeden en hier succesvol in zijn. De superpromoters zijn meer enthousiast over het boek, 36 procent geeft een 9 of 10 op een schaal van 1 tot 10 van enthousiasme. Van de personen die van nature geen superpromoter zijn geeft maar 18 procent een 9 of 10.

Ruim drie op de tien (31 procent) heeft het boek het afgelopen half jaar 3 keer of vaker aanbevolen, onder de niet superpromoters was dit 15 procent.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in