Overslaan en naar de inhoud gaan

Big data: ook goud voor muziekwereld

De Nederlandse muzieksector kan weer goed gaan draaien als artiesten internet beter inzetten.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Een goed voorbeeld is de manier waarop Nederlandse dj’s sociale media inzetten.

related partner content for mobile comes here

Dat zegt consultant Denis Doeland (DDMA). Doeland, die voorheen verantwoordelijk was voor de internetstrategie van ID&T, spreekt volgende week op de  Europese muziekconferentie in Groningen over toekomstige businessmodellen voor de sector.

Nederlandse artiesten en platenmaatschappijen hebben een moeilijke tijd achter de rug, maar hebben de weg omhoog weer gevonden. In het eerste halfjaar van 2013 steeg de omzet uit muziekverkopen met 1,9 procent tot 58,1 miljoen euro.
 

Omzet ruim gehalveerd

De totale omzet uit muziekverkoop is in Nederland tussen 2001 en 2011 ruim gehalveerd van bijna 500 miljoen euro naar zo’n 200 miljoen euro.

Die ontwikkeling ging weliswaar gepaard met een toename van inkomsten uit optredens en digitale muziekverkoop via kanalen als iTunes, maar de omzet blijft achter in vergelijking met andere landen.

Streamingdiensten als Spotify en Deezer helpen Nederlandse artiesten en platenmaatschappijen nu uit het dal te klimmen: volgens brancheorganisatie NVPI stijgen de inkomsten uit streaming in 2013 naar verwachting met 40 procent, tegenover een omzetstijging van 8,5 procent voor muziekdownloads.


Denis Doeland

Big data

Vooral streamingdiensten droegen bij aan die stijging, maar door inzet van ‘big data’ wordt verwacht dat de muziekindustrie de komende jaren weer winsten kan boeken.

Doeland: ‘De data die bands, dj’s en soloartiesten met hun management weten te verzamelen via sociale media, downloads en streams en de verkoop van fysieke muziek, concertkaarten en merchandise moet op een slimme manier worden gestructureerd en verrijkt omdat het een aanzienlijke informatieve en financiële waarde vertegenwoordigt.

‘De grote hoeveelheid data kan namelijk worden gebruikt om een duurzame relatie met fans op te bouwen en kan bovendien worden geëxporteerd voor gebruik in andere branches.”

Merken best bereid te betalen

Hij meent dat de advertentiemarkt en grote merken best willen betalen voor de inzet van een muzikant die beschikt over duizenden unieke, gevalideerde profielen van fans.

Doeland: ‘Als ieder profiel een bescheiden bedrag waard is, zullen adverteerders al snel miljoenen moeten bieden om de muzikant als gezicht te krijgen en daarmee zijn of haar uitgekristalliseerde doelgroep te bereiken’.

De adoptie van nieuwe digitale strategieën wordt op dit moment vooral door de dancewereld gedaan. Doeland noemt Nederlandse dj’s als Hardwell, Armin van Buuren, Tiësto en Nicky Romero als voorbeelden van artiesten met miljoenen volgers op sociale media.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in