Overslaan en naar de inhoud gaan

'Waarschuwingslogo op Grolsch-fles zinloos'

Waarschuwingen om verantwoord alcoholgebruik te stimuleren werken niet. Stoppen met reclame maken wel.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat zegt gedragsdeskundige Reint Jan Renes, werkzaam aan de Hogeschool Utrecht en Wageningen University vandaag in Spits. &;Regelgeving, financiële sancties en het duurder maken van middelen zijn veel doeltreffender, weten we uit onderzoek. En ook: stoppen met reclame maken.&;

related partner content for mobile comes here

De waarschuwingen die sinds kort onder meer op Grolsch-flesjes staan hebben nauwelijks effect, zegt Renes. &;De flesjes zijn er even aantrekkelijk uit als voorheen en de drie logo&;s zijn slechts heel klein. Bovendien is voorlichting in het algemeen één van de minst effectieve methodes om gedrag te veranderen.&;

Renes stelt dat iedereen wel weet dat het onverstandig is om met alcohol te gaan of om als zwangere vrouw door te blijven drinken. &;Als je consumenten bewust wil maken van de gevaren van alcohol, moet je juist triggeren met nieuwe informatie. Wellicht komt Grolsch door deze actie wat sympathieker over, maar hier wordt geen biertje minder om genuttigd.&;

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in