Overslaan en naar de inhoud gaan

Apple meest waardevolle merk ter wereld

De merkwaarde van Apple is het afgelopen jaar met 84 pct gestegen. Het is hierdoor het meest waardevolle merk ter wereld geworden en stoot…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De derde plaats wordt ingenomen door IBM. Dit kwam naar voren uit het zesde jaarlijkse onderzoek naar de top 100 van de meest waardevolle merken wereldwijd BrandZ van Millward Brown. Het merk Apple is sinds 2006 met 859 pct in waarde gestegen, aldus Millward Brown. De merkwaarde van Apple staat nu op 153,3 miljard dollar. Uit het onderzoek is ook naar voren gekomen dat na de economische crisis alle merken uit de top 100 samengenomen met 17 pct in waarde zijn gestegen. Hiermee zijn alle merken uit de top 100 bij elkaar 2,4 triljoen dollar waard. Opvallend is dat maar liefst negentien merken uit de zogenaamde BRIC-landen (Brazilië, Rusland, India en China) afkomstig zijn. In 2006 waren dit nog maar twee merken.
De BrandZ top 100 ‘most valuable brand’ onderzoek neemt naast financiële data, marktwaardebepalingen, analyserapport en risicoprofielen, ook mee hoe mensen denken over de merken die ze kopen. Het onderzoek bestaat uit een ranglijst en een analyse van de top 10. Volgens Rob van Benthem van Millward Brown Nederland is een sterk merk heel belangrijk wanneer je wereldwijd succes wilt hebben met je bedrijf. 'Vorig jaar, toen de economie overal ter wereld aan het bijkomen was van de economische crisis, zijn alle merken uit de top 100 met 17 pct in waarde gestegen. Sinds 2006 zijn de merken zelfs met 64 pct waarde toegenomen. Sterke merken zijn niet immuun voor wisselvalligheden van de markt, maar zijn wel beter beschermd, voorbereid, vindingrijk en veerkrachtig. Het loont dus om te investeren in een sterk merk.'

related partner content for mobile comes here

Nederlandse merken
Dit jaar staat Shell op de 51e plaats in de top 100. Dit is een lichte daling vergeleken met 2010, toen Shell op de veertigste plaats in de wereldwijde lijst stond. De merkwaarde van vijftien miljard dollar is onveranderd gebleven. In de categorie Oil & Gas staat Shell op de tweede plaats, vlak onder het Amerikaanse ExxonMobil. Heineken is de nummer drie op de lijst van de meest waardevolle biermerken wereldwijd. Heineken’s merkwaarde is ten opzichte van vorig jaar met 26 pct gestegen naar 6,5 miljard.

De complete lijst staat .

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in