Overslaan en naar de inhoud gaan

2008 toch nog redelijk jaar voor bureaus

Voor communicatieadviesbureaus is 2008 toch nog beter uitgevallen dan verwacht. Het gemiddelde bedrijfsresultaat voor belastingen steeg…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Daarmee valt het resultaat voor het eerst sinds jaren weer, overigens maar net, binnen de internationaal geldende norm van 15 à 20 procent.
De enquête laat een groei van de personeelskosten zien tot 66 procent van het bureau-inkomen. Daar de huisvestingskosten en de bedrijfskosten afnamen, daalden uiteindelijk de totale kosten met 1,4 punt naar 83,7 procent. Dit betekent een operationeel resultaat van 16,3 procent tegenover 14,9 procent in 2007.

related partner content for mobile comes here

Per fte vertalen de uitkomsten van de enquête zich in een verdere groei van de productiviteit. Bureaus tot 15 werknemers presteerden het best en bureaus met meer dan 40 werknemers het minst.
Het resultaat van de arbeidsmarktcommunicatiebureaus stond ook dit jaar sterk onder druk. Het resultaat voor belasting liep terug tot slechts 3,2 procent, wat een serieuze bedreiging betekent voor de continuïteit van dit specialisme.

Volgens de Vea hebben de leden vooruitlopend op de economische teruggang al in 2008 maatregelen genomen. Het personeelsbestand werd tussen 1.1. 2008 en 1.1.2009 met ruim 4,5 procent teruggebracht. De grote bureaus (>40fte) lieten bijna 10 procent van het personeel vertrekken. Dit stemt overeen met hun verwachting dat 2009 een inkomensdaling van 8,6 procent zal laten zien.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in