Overslaan en naar de inhoud gaan

Waarom de social media strategie van 'Girls' briljant is

Hoe HBO-serie Girls zich op onnavolgbare wijze in het hart van de doelgroep nestelt. Via Twitter, Facebook, Instagram, Tumblr, Pinterest,…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De populaire &;dramedy&;-serie die op rauwe en humoristische wijze het leven van vier meisjes van in de twintig in New York beschrijft, wist in krap drie jaar tijd niet alleen uit te groeien tot een cultureel fenomeen, maar ook tot een schoolvoorbeeld van de succesvolle inzet van social media.

related partner content for mobile comes here

De serie wist namelijk te bereiken, waar veel merken maar niet in lijken te slagen: het opbouwen van een levendige online community waarbinnen niet alleen over én met het merk gecommuniceerd wordt, maar waarbinnen het merk ook werkelijk belééfd wordt.

In plaats van zich te beperken tot plichtmatige promotietweets en het delen van de gebruikelijke trailers, gebruikt Girls de social media kanalen al vanaf de lancering in 2012 om werkelijk deel te worden van het leven van fans.

Want hoewel de serie vaak wordt vergeleken met Sex and the City (die andere HBO-serie over vrouwen in New York) onderscheidt Girls zich op een belangrijk punt: de Sex and the City-personages bleven een soort geïdealiseerde rolmodellen, waar kijkers zich gedurende dertig minuten aan konden vergapen. De personages in Girls zijn door de interactie via social media zo toegankelijk geworden, dat fans zich het hele jaar door met hen blijven identificeren en hen zelfs als &;vriendinnen&; gaan zien.

Via Twitter worden fans met behulp van originele hashtags, zoals en , uitgenodigd het gesprek aan te gaan en hun eigen blunders en verbroken goede voornemens te delen. Van het tweeten van favoriete Girls-quotes tot het delen van foto&;s van de beste Girls-kostuums met Halloween, geen kans wordt onbenut gelaten om de buzz rondom de serie het hele jaar door levend te houden.

Naast levendige accounts op Instagram, Pinterest (beheerd door de serie&;s kostuumdesigner) en Facebook, heeft Girls sinds december ook een Tumblr-blog ;What Should We Call Girls&;  waar - door fans gegenereerde, maar door HBO gecureerde - animated gifs verzameld worden van memorabele momenten of citaten uit de serie.

Via worden fans meegenomen in het achter-de-schermen-verhaal van het productieproces en via de app ">GetGlue kan gespaard worden voor digitale stickers van iconische quotes uit de serie.

En vorige week werd nog een  account gecreëerd. Zo konden fans tijdens de premiere van het nieuwe seizoen ludieke foto&;s van de Girls -sterren ontvangen vanaf de rode loper. Ook werd SnapChat ingezet voor de verspreiding van een emoji- verise van een quote van één van de personages. Later die week tweette een fanatieke fan een tatoeage van diezelfde emoji-quote...

Sabrina Caluori, VP of Social Media and Marketing bij HBO tegen Mashable: &;Het gedrag van fans is onze inspiratiebron. Bij alle sociale platforms observeren we hoe fans zich daar van nature gedragen.&;

Daarnaast is er nog een andere cruciale factor in het succes van Girls op social media, die niet onderschat mag worden: de de jonge hoofdrolspeelster/writer/creator/director . Altijd goed voor wat discussie en controverse en met een Twitter-achterban van meer dan 1.3 miljoen volgers, begrijpt Dunham de kracht van social media als geen ander. Maar belangrijker nog: Lena Dunham spreekt de doelgroep niet alleen aan, zij IS de doelgroep.

Zo is Hannah, het hoofdpersonage van Girls, voor een groot deel gebaseerd op het leven van de 27-jarige Dunham zelf. En waar de grenzen tussen Lena en Hannah en tussen fictie en realiteit vervagen, worden fans meegezogen in een leven dat ook zomaar het hunne had kunnen zijn. Een leven waar ze zich aan spiegelen, van gruwelen en bij wegdromen en een leven waar ze via social media deel van kunnen uitmaken.

I may be the voice of my generation,&zegt Hannah in het eerste seizoen van &;Girls&;. En dat zou nog best wel eens waar kunnen zijn.

 

 

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in