Overslaan en naar de inhoud gaan

Voedingscentrum: bewuste eter heeft gebrek aan informatie

Bijna de helft van de Nederlanders vindt het belangrijk te weten hoe belastend zijn keuze voor bepaalde voeding is voor het klimaat. Deze…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat meldde het Voedingscentrum Nederland maandag op basis van onderzoek dat de instelling heeft laten doen door het bureau Motivaction. Uit het onderzoek blijkt dat 63 procent van de ondervraagden niet aan een product kan zien of het belastend is voor het klimaat, waardoor ze er ook geen rekening mee kunnen houden. Slechts 14 procent zegt bij het winkelen wel rekening te houden met de klimaatbelasting. Als er één overkoepelend keurmerk zou zijn voor diervriendelijke, milieuvriendelijk en eerlijke producten, dan zou ongeveer twee derde van de Nederlanders daar wel op letten.

related partner content for mobile comes here

De gebrekkige informatie die het lastig maakt in de winkel een bewuste keuze te maken, brengt met zich mee dat de consument is aangewezen op zijn eigen inschatting en kennis en daar gaat het nog wel eens mis. Zo blijkt uit het onderzoek onder ruim duizend Nederlanders van 18 tot 65 jaar dat consumenten 'vergeten' dat de productie- en bereidingswijze en transport van invloed zijn op de klimaatbelasting van voeding.

Het Voedingscentrum lanceert binnenkort een campagne om het bewustzijn van consumenten over eten en klimaat te vergroten. (ANP)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in