Voedingscentrum: bewuste eter heeft gebrek aan informatie


Dat meldde het Voedingscentrum Nederland maandag op basis van onderzoek dat de instelling heeft laten doen door het bureau Motivaction. Uit het onderzoek blijkt dat 63 procent van de ondervraagden niet aan een product kan zien of het belastend is voor het klimaat, waardoor ze er ook geen rekening mee kunnen houden. Slechts 14 procent zegt bij het winkelen wel rekening te houden met de klimaatbelasting. Als er één overkoepelend keurmerk zou zijn voor diervriendelijke, milieuvriendelijk en eerlijke producten, dan zou ongeveer twee derde van de Nederlanders daar wel op letten.
De gebrekkige informatie die het lastig maakt in de winkel een bewuste keuze te maken, brengt met zich mee dat de consument is aangewezen op zijn eigen inschatting en kennis en daar gaat het nog wel eens mis. Zo blijkt uit het onderzoek onder ruim duizend Nederlanders van 18 tot 65 jaar dat consumenten 'vergeten' dat de productie- en bereidingswijze en transport van invloed zijn op de klimaatbelasting van voeding.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSHet Voedingscentrum lanceert binnenkort een campagne om het bewustzijn van consumenten over eten en klimaat te vergroten. (ANP)
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid