Nespresso: modulair koffieapparaat ‘dat leeft zoals ... U’


Nespresso organiseerde 1 oktober voor het eerst een bloggersevent. Bloggers van lifestyle-, food- en koffieblogs (en MolBlog) waren uitgenodigd om te kennis te maken met het concept van ‘modulair’ in combinatie met koffie. Designer Herman Verkerk zou modulariteit uitleggen, onder andere aan de hand van Legoblokjes.
Uw MolBlogverslaggever moest bij de uitnodiging even nadenken over die combinatie. Maar het komt er op neer dat de nieuwste toevoeging aan de koffiemachinereeks, de U, zich aanpast aan de manier van leven van de gebruiker.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
Magneet
Modulair duidt erop dat het waterreservoir niet meer standaard achterop het apparaat zit bijvoorbeeld. Het reservoir is te verschuiven zodat het apparaat in onpraktische hoekjes past. Dat geldt ook voor bakjes waar de capsules en suiker bijvoorbeeld in kunnen. Met behulp van een magneet kunnen ze aan het apparaat worden vastgezet. De machine onthoudt welke soort kop koffie (ristretto, espresso, lungo) de laatste keer is geschonken. Nespresso zegt zelf: ‘Door de intelligente, modulaire vormgeving past de U-koffiemachine in elk interieur.’
Modulair. Vast een woord dat George Clooney zou gebruiken, vermoed ik.
De nieuwe U is milieuvriendelijker dan zijn voorgangers. Hij bestaat voor zo’n 30 procent uit hergebruikte materialen en apparaat schakelt zichzelf uit als het negen minuten niet wordt gebruikt.
Beleving
Nespresso weet uitstekend marketing te bedrijven, weten we. Koffie is een beleving, koffie kopen ook, beseft de argeloze bezoeker als hij een Nespresso ‘boutique’ binnenloopt. Daar wordt geen koffie verkocht, maar beleving. Klanten staan geregistreerd met hun klantenkaart en kunnen van het personeel persoonlijk advies krijgen. En dat is de reden waarom de Nespressocapsules niet in de supermarkt te koop zijn en ook voorlopig niet zullen zijn, zegt Mark Ruijgrok, sinds drie weken de nieuwe countrymanager van Nespresso (hij komt van Heineken). ‘We willen zo dicht mogelijk op de consument zitten en in de supermarkt is de afstand tussen merk en consument te ver. We willen onze gehele assortiment kunnen aanbieden en in de supermarkt is daar te weinig ruimte voor.’ Daarnaast, geeft Ruijgrok aan, heeft Nespresso vanwege de samenwerking met PostNL inmiddels 2.100 afhaalpunten (naast aan-huisbezorging en de boutiques) in Nederland. ‘Dat zijn meer locaties dan dat er Albert Heijns zijn.’
DE’s Senseopads liggen wel in de supermarkt. Is DE een concurrent? Ruijgrok: ‘Het is gezonde concurrentie. Beide merken willen de consument “opvoeden” als het gaat om koffiedrinken. Het zijn toch twee verschillende markten. Hoewel sommige mensen zowel een Senseo als een Nespressomachine in huis hebben staan.’
Jongere doelgroep
De nieuwe U is voor een jongere doelgroep, ‘ook vanwege de prijs’, zegt Ruijgrok (139 euro). Maar Nespresso maakt het wel een beetje bont als het zegt dat ‘het ontwerp van de U de gebruikers de mogelijkheid geeft hun persoonlijkheid uit te drukken met deze machine, die perfect aansluit bij hun interieur. De U, de design koffiemachine die leeft zoals ... U!’ Toegegeven, het is een mooi apparaat, weer een stapje innovatiever dan de vorige machines. Maar een levende machine?
Het is marketing, zullen we maar zeggen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid