Overslaan en naar de inhoud gaan

Apple vs Samsung op joint promotion gebied

Het zal niemand zijn ontgaan, want er is ook niet aan te ontkomen: het Amerikaanse Apple en het Zuid-Koreaanse Samsung zijn geen vrienden…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het zal niemand zijn ontgaan, want er is ook niet aan te ontkomen: het Amerikaanse Apple en het Zuid-Koreaanse Samsung zijn van elkaar. Geschonden patenten, octrooien en gestolen technologieën. De merken beschuldigen elkaar niet van de minste zaken.

related partner content for mobile comes here

Waar het om gaat is duidelijk, er is veel slappe was te verdienen in de markten waar de twee giganten in opereren. Waar een is voor het vertrouwen dat de belegger en aandeelhouder hebben in een bedrijf kan de consument via reviews op menig vergelijksite aangeven in welke mate hij tevreden is over een product of dienst.

Merken op hun beurt laten zien hoe ze een ander merk waarderen door het opzetten van een joint promotion met hen, of door het niet opzetten van een joint promotion met hen natuurlijk. Vanaf 1996 worden landelijke joint promotions opgeslagen in de joint promotion database van Promotional Partners. Tijd om de joint promotion prestaties van de kemphanen eens te bekijken.

De eerste vijf jaar (1996 – 2000) wordt er sporadisch een actie opgezet met Apple, 8 in totaal. Samsung is nog minder populair onder promotie makend Nederland: 0 acties. Vanaf 2001 zien we een duidelijke ommekeer, Samsung transformeert van ‘het jongetje waar niemand mee wil spelen’ in ‘prom king’ in de jaren tot en met 2006. In 43 acties zijn zij de . Apple moet het in dezelfde tijdspanne doen met 36 acties. Dan 2007. Dit is het jaar waarin Apple zijn troon terugeist om er vervolgens comfortabel in plaats te nemen. Samsung ver achter zich latend.

Waar het verschil in joint promotions in 2007 nog 15 is in het voordeel van de Amerikanen groeit dat uit naar een enorm verschil van 100 acties in 2011. 2012 is nog niet ten einde maar met de achterstand die Samsung heeft opgelopen (89 vs 22 acties), de release van de Iphone 5 en de pas gelanceerde nieuwe iPad ziet er naar uit dat Samsung het voorlopig moet doen met zilver.

Het moge duidelijk zijn: Apple is op dit moment nog een paar maatjes te groot voor Samsung. Laatste wil ik wel een hart onder de riem steken; Microsoft en Nokia leken ooit ook onverslaanbaar!

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in