Overslaan en naar de inhoud gaan

Humor in online ads: geen conversie, wel connectie

Het toevoegen van humor aan online advertenties leidt niet tot conversie, zo blijkt uit onderzoek door de Universiteit van Amsterdam in…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het gebruik van humoristische elementen aan online advertenties heeft wel een positief effect op de houding van de consument tegenover de online advertentie, het product en het merk.

related partner content for mobile comes here

In zijn bacheloronderzoek ‘Humor in online advertenties: welk effect heeft humor op de relatie van de consument met een bepaald merk?’ heeft Jeroen Sakkers onderzocht welke rol relevantie, cognitieve en affectieve impulsen, en verschillende humorstijlen hebben op de effectiviteit van humor in online advertenties.

Hiertoe is een online enquête afgenomen onder 271 respondenten in Nederland. De respondenten zijn opgedeeld in twee groepen: een focus- en een controlegroep. De focusgroep (40 procent) werd blootgesteld aan advertenties in de vorm van online videoclips met humor, terwijl de controlegroep (60 procent) werd blootgesteld aan statische advertenties zonder humor.

Uit de onderzoeksresultaten blijkt dat humor in online advertenties over het algemeen een positiefeffect heeft op de relatie van de consument ten opzichte van de advertentie, het product en hetmerk.

Het (toekomstig) product gerelateerd zoekgedrag wordt echter niet beïnvloed door humor inonline advertenties. Bovendien wijzen deelresultaten uit dat zowel relevante als seksistische humorextra bijdragen aan de positieve houding van de consument ten opzichte van de advertentie en hetproduct. Het merk komt bij aanwezigheid van deze elementen daarentegen niet beter uit de bus.Ten slotte blijkt dat humor geen invloed heeft op de koopintentie van de consument.

Nuttig gebruik

Uit bovenstaande resultaten kunnen leidinggevenden en managers die te maken hebben metmarketingactiviteiten binnen een (of meerdere) organisatie(s), opmaken dat zij nuttig gebruikkunnen maken van humor in online advertenties, meent de onderzoeker.

Deze humor zal echter voornamelijk effect hebben op de houding van de consument (branding) en niet zozeer op acties die de consument onderneemt na het bekijken van de advertentie (conversie). Humor in online advertenties is dus bij uitstek een nuttig middel voor de ontwikkeling van een positieve relatie van de consument met het betreffende merk.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in