Games-markt groeit hard


PwC verwacht dat de markt van games verder zal toenemen van 472 miljoen in 2007 naar 703 miljoen euro in 2012. Op jaarbasis is dat een gemiddelde groei van 8,3 procent.
Ook ontdekken marketeers steeds vaker de mogelijkheden van games. PwC maakte dit vrijdag bekend tijdens de presentatie van de 'Nederlandse Entertainment & Media Outlook 2008-2012'.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSEen opvallende trend is de snelle opmars van (dynamic) ingame advertising. Op wereldwijd niveau wordt verwacht dat deze markt in 2012 ongeveer 2,3 miljard euro bedraagt.
‘Adverteerders ontdekken massaal de mogelijkheden van games bij het promoten van hun merk. De nieuwe generatie consoles, voorzien van internetaansluitingen en verdergaande penetratie van breedband internet, openen een breed scala aan mogelijkheden om te adverteren in games’, zegt John Middelweerd voorzitter van de Nederlandse entertainment- en mediapraktijk van PwC. ‘Deze advertenties kunnen verschillende vormen aannemen, zoals gelokaliseerde reclame op de borden rondom sportspellen of product placements in games zelf. Een bekend voorbeeld is het gebruik van reclameborden in voetbalspellen.’
In Nederland groeide online gaming de laatste jaren snel, mede dankzij de hoge breedbandpenetratie. Het aantal geregistreerde online gamers steeg in 2007 met 23,1 procent naar 1,28 miljoen. Samen zorgden de gamers voor een marktomvang van 156 miljoen euro. De komende vijf jaar zal de markt naar verwachting gemiddeld met 8,0 procent op jaarbasis groeien naar een marktomvang 229 miljoen euro in 2012.
In 2007 steeg het aantal verkochte spelcomputers met 60 procent, vooral dankzij platforms als Wii en de Sony Playstation 3. De grote toename in de verkoop van spelcomputers zorgde voor een impuls voor het aantal verkochte console games. De markt groeide met 32,7 procent tot een omvang van 227 miljoen euro. PwC verwacht dat de markt in 2012 zo'n 360 euro miljoen zal bedragen. Dat is gelijk aan een groei van gemiddeld 9,7 procentper jaar.
De grote groei van het aantal consoles en online games lijkt ten koste te gaan van de markt voor PC games. In 2007 werden 3,7 miljoen spelletjes verkocht, een daling van 2,6 procent. Hogere verkoopprijzen zorgden er echter voor dat de markt in 2007 groeide met 2,7 procent. Voor de komende vijf jaar bedraagt de verwachte gemiddelde groei slechts 0,7 procent.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid