Overslaan en naar de inhoud gaan

De celebrity-ceo als leider is op zijn retour

Leiderschap steeds meer zaak van de organisatie als geheel
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De &;celebrity-ceo&; als leiderschapsstijl verliest aan populariteit. Steeds meer mensen verwachten leiderschap door de organisatie heen in plaats van alleen aan de top; leiderschap door iedereen, zoals Ketchum het omschrijft zijn

related partner content for mobile comes here

In het nieuwe leiderschapsonderzoek van het PR-concern onder meer dan 6.000 respondenten in 12 landen, geeft 41 procent van de respondenten aan dat leiderschap vooral moet komen van de organisatie en al haar medewerkers.

Teleurgesteld

Natuurlijk blijven de CEO, raad van bestuur en het senior management een belangrijke rol spelen - 25 procent van de ondervraagden gelooft dat leiderschap alleen van de CEO komt. Toch daalt dit percentage jaar op jaar in de Ketchum Leadership Communication Monitor, waarschijnlijk ook uit teleurstelling over de huidige leiders: slechts 24 procent van de mensen gelooft dat leiders effectief zijn. 

Volgens Tyler Durham  van Ketchum Change heeft deze verschuiving en gevolgen voor het reputatiebeleid van ondernemingen:  ‘Medewerkers en een zeer wendbare cultuur zijn net zo belangrijk - en mogelijk nog belangrijker - dan de CEO voor het bouwen van een merkreputatie’.

Stemmen met portemonee

Leiderschap van een onderneming heeft gevolgen voor het gedrag van klanten. De helft van de consumenten wereldwijd (51 procent) heeft minder gekocht of koopt in het geheel niet meer als gevolg van negatief gedrag van leiders van een onderneming. Een iets lager percentage (46 procent) geeft aan meer te hebben gekocht door positief gedrag van leiders. 

Vooral de voedsel- en drankindustrie, supermarkten, algemene detailhandel en het bankwezen zijn gevoelig voor de van positieve en negatieve verkoopeffecten door leiderschapsgedrag.

Open en transparante communicatie

Volgens de Ketchum-monitor zijn een een open en transparante communicatie cruciaal voor effectief leiderschap.  Het onderzoek identificeert de vijf belangrijkste eigenschappen van een effectieve leider:

1)Geeft het goede voorbeeld (63 procent)

2)Communiceren op een open en transparante wijze (61 procent)

3)Geeft fouten toe (59 procent)

4)Haalt het beste in anderen naar boven (58 procent)

5)Behandelt controversiële kwesties of crises kalm en vol vertrouwen (58 procent). 

Dit zijn eigenschappen die elke CEO dient te beschikken, en die dus ook van toepassing zijn op de werknemers in ondernemingen, aldus Ketchum.

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in