Overslaan en naar de inhoud gaan

Psst... De onpartijdige campagne in verkiezingstijd

Mensch ontwikkelde campagne om de dramatische staat van Defensie onder de aandacht te brengen. Resultaat: een zetel aan steun voor Defensie.
Partner
Mensch creative agency

In een wereld vol emotie, gaat ‘t in ons vak steeds meer over getallen en data, liefst big. En steeds minder over mensen. Mensch gelooft in menselijke merken. Samen met opdrachtgevers bouwen we aan identiteit, positionering en merkverhaal. En creëren we employer en public branding campagnes. In onze twee winkelpandjes midden in de maatschappij, mixen we jong creatief talent en brede ervaring met wetenschappelijke inzichten. En proberen we elke dag invulling te geven aan de Engelse betekenis van ‘mensch’ (noun, ‘men(t)sh): a person of integrity and honor.

Lees meer

 

Lees minder

Met een petitie die bijna 70.000 keer ondertekend is, items in actualiteitenprogramma’s, artikelen in kranten, een gesprek met de demissionaire minister en bijval van vele (oud-)militairen en prominenten krijgt het initiatief volop aandacht. Defensie wordt niet langer onder het tapijt geschoven. Al volgt de echte toetsing bij het vormen van het regeerakkoord. Blijven we onze veiligheid in de waagschaal leggen of niet? 

Defensieparadox

Vraag je de Nederlander of hij Defensie belangrijk vindt dan is het antwoord het vaakst 'ja', blijkt uit herhaaldelijk onderzoek van Motivaction. Maar niet zo belangrijk als zorg, klimaat, economie, onderwijs, wonen, en een vijftal andere thema’s, laten de verschillende peilingen en stemwijzers zien. Defensie is te onzichtbaar in ons dagelijks leven om de echte waarde ervan in te kunnen schatten. En naar die stemming laat de politiek al jaren de oren hangen. Er is geen draagvlak voor meer geld, dus er komt niet meer geld. Dit terwijl demissionair minister Ank Bijleveld zelf aangeeft dat Nederland niet aan één grondwettelijk taak van Defensie kan voldoen. Niet aan het borgen van onze eigen veiligheid en niet aan de steun van onze bondgenoten. Het moet eerst misgaan, voordat de politiek in actie komt, lijkt wel de conclusie.

Psst dagbladuiting
Psst... dagbladuiting

Wakker schudden en politiek porren

Met schokkende feiten over Defensie en het gebrek aan actie van de politiek heeft de Psst-campagne Nederland wakker geschud. Zonder een doembeeld te schetsen, legde de campagne wel onze naïviteit over cyberdreiging en de inzetbaarheid van ons leger bloot. Met het beeldmerk en geluidseffect “Psst…Hey Psst…” appelleerde de campagne aan een niet te negeren appél op ons verstand. De campagne riep zowel online (psst.nl) als met radio- en tv-commercials op de petitie te ondertekenen om de politiek te dwingen actie te ondernemen tegen de dramatische staat van Defensie.

Psst... TVC

Munitie voor vervolg

Het is de eerste keer dat vanuit de Nederlandse samenleving een dergelijke grootschalige actie is opgezet. Dat maakt het initiatief uniek. Maar stopt het hierbij? En blijft de politieke reflectie bij het onderwerp Defensie? Initiatiefnemer Alexander Ribbink, oud-Unilever en voormalig bestuurder van TomTom, richt zijn pijlen nu eerst op de formatie. In aanloop naar het regeerakkoord belooft hij met de campagne de politiek scherp te houden. Door de noodzaak andermaal te onderschrijven en te reflecteren op de gevolgen van verdere verwaarlozing.

Meer weten over de campagne? Kijk op psst.nl.

Credits:

Opdrachtgever : Stichting Psst
Bureau: Mensch Creative Agency i.s.m. Huijskens Communications, All Response Media, Brandmannen en Motivaction

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Partner
Mensch creative agency

In een wereld vol emotie, gaat ‘t in ons vak steeds meer over getallen en data, liefst big. En steeds minder over mensen. Mensch gelooft in menselijke merken. Samen met opdrachtgevers bouwen we aan identiteit, positionering en merkverhaal. En creëren we employer en public branding campagnes. In onze twee winkelpandjes midden in de maatschappij, mixen we jong creatief talent en brede ervaring met wetenschappelijke inzichten. En proberen we elke dag invulling te geven aan de Engelse betekenis van ‘mensch’ (noun, ‘men(t)sh): a person of integrity and honor.

Lees meer

 

Lees minder
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in