Overslaan en naar de inhoud gaan

Online spelshow van BankGiro Loterij moet musea nieuw leven inblazen

'Voor de Silent Quizco onderbreken wij de audiotour van nietsvermoedende museumbezoekers.'

BankGiro Loterij lanceert de online spelshow ‘Silent Quizco’. De naam verklapt het enigszins al: het is een geheime quiz waarmee nietsvermoedende museumbezoekers geld kunnen winnen. Het concept, ontwikkeld door LifeHunters, moet musea van hun stoffige imago ontdoen.

related partner content for mobile comes here

‘Het spel benadrukt het wingevoel en het culturele aspect van de loterij’, zegt Steven Post Uiterweer, contentmarketeer bij BankGiro Loterij. ‘Veel loterijspelers zijn niet “cultuur-minded” en hebben het idee dat musea stoffig zijn. Deze show moet aantonen dat dit allesbehalve waar is. We geven kijkers een sneak preview.'

Musea stonden volgens hem te springen om mee te doen. ‘Het is voor hen een leuke manier om in de schijnwerpers te staan. Zelfs organisaties die van de buitenkant gesloten lijken, zoals het Mauritshuis, waren gelijk enthousiast.

Fun factor

BankGiro Loterij ondersteunt culturele instellingen in Nederland. ‘50 procent van de inleg gaat naar musea. Ook hebben wij een cultuurkaart (een zogeheten ‘VIP-kaart’) voor deelnemers. Met de show willen we loterijdeelnemers attenderen op de mogelijkheden die de kaart biedt', aldus Post Uiterweer.

Challenges

Deze doelstellingen zijn in een briefing vertaald en zo is het idee voor Silent Quizco geboren, een spelshow voor nietsvermoedende museumbezoekers. Via de oortjes van hun audiotour moeten de kandidaten vragen beantwoorden en opdrachten uitvoeren, maar niemand mag weten dat ze meespelen. Wie alle challenges binnen 10 minuten volbrengt, wint 250 euro.

Mark van der Werff, creative director bij LifeHunters: ‘De deelnemers zijn niet van tevoren geselecteerd. Voor de eerste aflevering deden zes mensen mee. Uiteindelijk hebben we drie mensen voor de uitzending geselecteerd. De deelnemers moeten een afspiegeling van de gemiddelde museumbezoeker moet zijn.’

Wat Van der Werff betreft blijft het niet bij een eenmalige videoreeks. ‘Het format biedt meer mogelijkheden dan alleen video's maken. Je kunt andere cultuurinstellingen erbij betrekken en musea kunnen er zelf mee aan de slag gaan.’

De online serie wordt via verschillende online kanalen (Instagram, Facebook, website en de nieuwsbrief) uitgerold. Voor het eerste seizoen zijn zes afleveringen gemaakt in vier verschillende musea in Nederland: het Mauritshuis, Museum Boijmans Van Beuningen, Het Scheepvaartmuseum en het Rijksmuseum van Oudheden.

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in