Overslaan en naar de inhoud gaan

New York Times laat met belastingtrucjes van Trump het belang van journalistiek zien

De commercials zijn onderdeel van een langlopende campagne die hammert op het nut van onafhankelijke journalistiek.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

De New York Times maakt met twee commercials duidelijk hoe belangrijk onderzoeksjournalistiek is. De ene video gaat over vermiste migrantenkinderen bij de Amerikaanse grens, en de ander over de belastingtrucs van Trump. De campagne, gemaakt door bureau Droga5, moet aantonen dat kwaliteitsjournalistiek ten tijden van nepnieuws onmisbaar is. 

related partner content for mobile comes here

Waarheid
De commercials zijn een onderdeel van een langlopende campagne die vorig jaar is gelanceerd, waarin de krant hamert op het nut van onafhankelijke journalistiek. In de meest recente video laat de Amerikaanse krant zien hoe verhalen tot stand komen. Op de achtergrond klinkt een voice-over van de betrokken verslaggever.

‘Op deze manier willen we duidelijk maken hoeveel tijd journalisten steken in een productie’, licht David Rubin, head of brands bij New York Times, toe. 'Onafhankelijke journalistiek kost tijd en geld. Wij nemen lezers mee op zoek naar de waarheid.'

Belastingfraude
In de onderstaande video speelt de Amerikaanse president Donald Trump de hoofdrol. De New York Times ontdekte dat Trump via belastingfraude heeft geprofiteerd van het rijkdom van zijn vader. Om dit te onthullen heeft de krant 100,000 documenten geanalyseerd over een tijdsbestek van 18 maanden.

Er is iets misgegaan bij het weergeven van de video. Ververs de pagina om het opnieuw te proberen.

Migrantenkinderen

De tweede video gaat over vermiste migrantenkinderen. De krant ontdekte dat honderden ouders van hun kinderen worden gescheiden bij de Amerikaanse grens. Voor deze ontdekking hebben verslaggevers met tientallen partijen gesprek afgenomen– van advocaten tot daklozenopvangcentra.

Elke video eindigt met de woorden: ‘The truth is worth it’.

Hoe zit het met Nederlandse kranten? Zij hebben een andere positionering in hun campagnes gekozen. Trouw heeft vorig jaar een video gemaakt die de positieve invalshoek van de krant benadrukt (bureau: Kokoro Amsterdam). Volkskrant heeft mini docu's gelanceerd (bureaus: My Channels, Pink Marketing en Pünktlich) waarin de redactie en medewerkers laten zien wat er zoal komt kijken bij het maken van een krant. En Het Financieele Dagblad heeft onlangs een campagne (bureau: Dawn) gecreëerd met als doel om nieuwe doelgroepen aan te boren. 

Trouw-campagne

Volkskrant-campagne

FD-campagne

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in