Overslaan en naar de inhoud gaan

Leidse vrienden voeren kwetsbare campagne na zelfdoding van twee maten

Campagne doorbreekt hardnekkig taboe op kwetsbaarheid en pleit voor open gesprekken over hoe het écht gaat.
Campagnebeeld uit Mannen. Praat.
Campagnebeeld uit Mannen. Praat.
Campagnebeeld uit Mannen. Praat.
Campagnebeeld uit Mannen. Praat.

Toch is er in de loop der jaren een gat geslagen in de groep. Twee maten Ian en Martin bleken te worstelen met zichzelf, zonder de ruimte te zien om hun gevoelens te delen, zonder dat hun vrienden doorhadden hoe ernstig hun lijden was. Onafhankelijk van elkaar stapten beide uit het leven, Ian in 2016 en Martin zes jaar later, in 2022.

Het zette de vriendengroep aan tot denken. Wat hadden ze gemist? Waren ze tekort geschoten? Ze kwamen tot de conclusie dat ze als vrienden over van alles kunnen praten, maar dat het gesprek over hoe het écht gaat lastiger wordt gevoerd dan het op het eerste gezicht lijkt.

Het was de reden voor de vrienden van Ian en Martin om de stichting We zien mekaar op te richten. Die wil duidelijk maken dat we allemaal worstelen met onze omgeving en onszelf, en het helemaal niet ‘sterk’ is om dit voor jezelf te houden. ‘Je gevoelens uiten, dat is dapper. Wij willen er voor iedereen zijn die hiermee worstelt.’

De stichting heeft afgelopen weekend in samenwerking met Fabian and Jasper een campagne gelanceerd met de titel: Mannen. Praat. Daar ben je vrienden voor. De campagne doorbreekt het hardnekkige taboe op kwetsbaarheid en benadrukt dat juist in vriendschap ruimte mag zijn voor open gesprekken over hoe het écht gaat. 

Tim Zuidberg, voorzitter van de stichting: 'Iedereen kent dat moment waarop ‘Hoe gaat het?’ meer klinkt als een begroeting dan als een vraag. Met deze campagne laten we zien hoe het ook kan.'

De korte video, die de basis van de campagne vormt is gemaakt door Fabian en Jasper. Zij wilden een film maken ‘die niet alleen raakt, maar ook tot gedragsinterventie leidt’.

De film laat onder meer herkenbare situaties tonen hoe echte vragen uitblijven en stilte de overhand krijgt. De campagne nodigt uit om dat patroon te doorbreken. Met posters, bierviltjes en gespreksstarters brengt Mannen. Praat. die uitnodiging ook buiten het scherm tot leven.

Viltjes van campagne van We zien Mekaar
Viltjes van campagne van We zien Mekaar
In 2024 maakten gemiddeld vijf mensen per dag een einde aan hun leven, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Het zelfdodingscijfer onder mannen was met 14 per 100.000 inwoners beduidend hoger dan onder vrouwen (6,6). 
Denk je aan zelfmoord of maak je je zorgen om iemand? Praten helpt. Chat via 113.nl of bel 113 of 0800-0113.
Credits:
Regie: Fabian Fraikin
Producer & Interviews: Jasper Fraikin
Director of Photography (DOP): Wouter Koomen
1st Assistant Camera (AC): Senno Triantis
Focus Puller: Rufus Heikens
Gaffer: Gijs Becks
Best Boy: Len Zentner
Geluid: Dennis van Rijswijk, Franco van der Linde
Editor: Rutger van Leeuwen
Colorist: Ruben Labree
Audiomixage: Guns for Hire
Muziek: Mirran
Designer: Thijs Slootjes
Copywriter: Martijn de Vreeze
Gedragspsychologen: Thom Eisenga & Timon Hoitink
Studio: Allard Studio’s
Apparatuur: Cinesupply
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in