Overslaan en naar de inhoud gaan

KWF wil opkomst bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker vergroten en start campagne

Energize ontwikkelde het concept en de communicatie voor de campagne die enkele jaren zal lopen. Blauw Gras is het nieuwe 'socialbureau'.
KWF
KWF

Baarmoederhalskanker komt het meest voor bij vrouwen tussen de 30 en 60 jaar. Sinds 1996 worden zij iedere vijf jaar uitgenodigd voor het landelijke bevolkingsonderzoek van het RIVM. Maar de opkomst is laag én laat een dalende trend zien, blijkt uit nieuwe cijfers van het RIVM. De helft van de uitgenodigde vrouwen laat de kans om baarmoederhalskanker vroegtijdig op te sporen aan zich voorbijgaan. Onder de jonge groep vrouwen tussen 30 en 40 jaar ligt dit aantal zelfs nog lager.

KWF Kankerbestrijding neemt daarom voor het eerst een actieve rol op zich, door vrouwen aan te sporen mee te doen aan de preventieve screening. 

related partner content for mobile comes here

De afspraak die je niet wil missen  

Baarmoederhalskanker kan enorme gevolgen hebben: het heeft grote impact op de patiënt en haar naasten. Jaarlijks sterven er tweehonderd vrouwen in Nederland aan baarmoederhalskanker. Ook kan de ziekte een streep zetten door een eventuele kinderwens. Dankzij het bevolkingsonderzoek kunnen voorstadia van baarmoederhalskanker vroeg worden ontdekt. Een voorstadium van baarmoederhalskanker is meestal goed te behandelen. 

Er zijn meerdere redenen waarom vrouwen niet ingaan op de uitnodiging van het bevolkingsonderzoek. Dat kan angst of schaamte zijn voor het onderzoek of de uitslag. Of onbekendheid met de ziekte, waardoor het gevoel van urgentie er niet is. Ook het stellen van prioriteiten zoals een drukke baan of een druk leven weerhoudt vrouwen ervan een afspraak te maken. Of het wordt simpelweg vergeten: de uitnodiging eindigt ergens onderaan een stapel.

Voor veel van deze redenen geldt dat awareness een belangrijke rol speelt. Daarom ontwikkelt KWF met Energize en Blauw Gras een grootschalige campagne waarin herinnering aan het bevolkingsonderzoek centraal staat. Daarbij vertelt de organisatie ook waarom het belangrijk is om mee te doen. Zo kan de doelgroep een weloverwogen keuze maken om deel te nemen.

Post-it

Als we onszelf willen herinneren aan dingen die we niet willen vergeten of nog moeten doen, schrijven we dit op een post-it en hangen deze in het zicht. De post-it is dan ook het symbool voor deze belangrijke reminder. Het heeft als visual device een centrale rol in de campagne. Van print tot video en social content: we zien de reminder overal terug.  

In de campagne zien we in totaal vijf vrouwen die stilstaan bij hun gemaakte keuzes en de impact daarvan. Echte verhalen van leeftijdsgenoten die in eerste instantie niet deelnamen of wakker geschud werden door een afwijkende uitslag. Het lijkt alsof ze hun verhaal tegen iemand vertellen, tot blijkt dat ze in een spiegel tegen zichzelf praten. Vanuit hun persoonlijke ervaring sporen zij andere vrouwen aan mee te doen aan de preventieve screening.  

KWF zet verschillende middelen in: van print en display advertising tot branded content op platformen zoals Linda.nl, Flair, Kek Mama en Ouders van Nu. Precies daar waar de doelgroep te vinden is: de jongere groep uitgenodigden (30 - 40 jaar oud) die de laagste opkomstcijfers laten zien bij het bevolkingsonderzoek.

Naast awareness en de grootschalige oproep, is op sociale media ruimte voor verdieping van de persoonlijke verhalen van de vijf vrouwen. En in de campagne gaat KWF echt de dialoog aan met de doelgroep in het format ‘Kleren van het lijf’. Hierin beantwoordt gynaecoloog Nienke van Trommel vragen rondom baarmoederhalskanker en het onderzoek. 

Blauw Gras nieuwe bureau voor social

Social content bureau Blauw Gras neemt voortaan de social strategie en -campagnes van KWF op zich. Blauw Gras gaat helpen het merk online beter op de kaart te zetten. Deze campagne is het eerste wapenfeit. 'Na een lange en goede samenwerking met Jalt werd het tijd onze branding naar een nieuw niveau te tillen', zegt Fiona Citroen, team lead social media & coördinator corporate projecten bij KWF. 'Blauw Gras kon direct aan de slag met een aantal mooie projecten. Er lopen veel campagnes vanaf augustus tot het eind van het jaar. Blauw Gras verrast ons elke presentatie met hun creativiteit. Bovendien voelen zij het merk KWF erg goed aan.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in