Overslaan en naar de inhoud gaan

Funda wil duidelijk maken: huis verkopen gaat niet vanzelf

Nieuwe Funda-campagne promoot de rol van de verkoopmakelaar, maar er is ook kritiek op de werkwijze van de huizensite.
Funda
Funda

Funda lanceert een nieuwe campagne, 'Meer in huis', die zich richt op (potentiële) huizenverkopers. Met de crossmediale campagne wil de huizenverkoopsite meer bekendheid geven aan het Funda-platform en tegelijkertijd de loftrompet steken over het beroep van de verkoopmakelaar. 

related partner content for mobile comes here

De campagne is ontwikkeld in samenwerking met XXS. Bureau Zigt kreeg de verantwoording over de mediastrategie. 

Meer in huis-concept

Het Meer in huis-concept moet huizenverkopers informeren over alle zaken waar ze mee te maken krijgen als ze besluiten om hun woning te koop te zetten. Zaken die de revue passeren zijn het berekenen van de waarde van de woning, het vinden van een goede verkoopmakelaar, het bereiken van huizenzoekers en het onderhandelen met geïnteresseerde kopers om tot een koop te komen. 

Funda-ceo Quintin Schevernels zegt dat de aanhoudende krapte op de woningmarkt leidde tot veel vragen van consumenten die overwegen hun woning te verkopen. 'Met deze campagne willen we hen wijzen op alle content en producten die wij op ons platform beschikbaar hebben voor verkopers.'

Aandacht voor (verplichte) verkoopmakelaar

De campagne besteedt ook aandacht aan het beroep verkoopmakelaar. Zo is er een functie op de site, Makelaar Zoeken, waarmee de huizenverkoper aan hand van zijn wensen bij een - volgens Funda - geschikte verkoopmakelaar uitkomt. 

Zonder verkoopmakelaars geen Funda, want alleen een verkoopmakelaar kan een huis aanbieden op Funda. Huizenverkopers kunnen dit niet zelf, volgens Funda omdat een een makelaar 'specifieke kennis en expertise biedt'. Er zijn ook websites waarop huizenbezitters hun woning wél zelf te koop kunnen bieden. Deze platformen trekken echter minder bezoekers, zowel potentiële huizenverkopers als -kopers. 

Zo staan er op moment van schrijven op Funda bijna 49 duizend woningen te koop in Nederland, tegenover 37 duizend op Jaap.nl - waarop bezoekers hun woning zelf te koop kunnen zetten. Funda trekt ook veruit de meeste websitebezoekers: tijdens de coronapandemie zo'n 5 miljoen unieke bezoekers per maand. 

Machtspositie Funda onder vergrootglas

De dominantie van Funda ligt al langer onder een vergrootglas. Een rechter oordeelde in 2018 dat Funda een sterke machtspositie heeft, maar hier geen aantoonbaar misbruik van maakt. Dit voorjaar diende het platform Gmak echter een klacht in bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM) omdat Funda nieuwkomers zou weren om de belangen van traditionele makelaars te beschermen. De ACM onderzoekt die klacht.

Er is ook onenigheid over de toekomst van Funda. Makelaarsvereniging NVM is grootaandeelhouder van Funda en wil de zeggenschap over het platform niet kwijtraken, meldde onder meer het Financieele Dagblad vorige maand. De vereniging Fundabelang, dat een minderheid van de Funda-aandelen heeft, wil de site juist in zijn geheel verkopen aan een nieuwe eigenaar met meer ondernemersplannen. 

Funda zet de campagne in op tv, radio, banners op sociale media en online video. 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in