Overslaan en naar de inhoud gaan

Ken je de paarse *piep* nog? De bekende krokodil van OHRA is terug

Na veertien jaar is het reclamefenomeen terug op tv
Miniatuurvoorbeeld
© Joe Public
Miniatuurvoorbeeld
© Joe Public

Wie 'paarse krokodil' zegt, zegt nodeloos ingewikkelde bureaucratie. De metafoor is afkomstig van een OHRA-reclame uit 2004, waarin een tergend bureaucratische zwembadmedewerker weigert een vergeten paarse opblaaskrokodil aan een meisje terug te geven.

related partner content for mobile comes here

De reclame was een hit en de term werd opgenomen in de Dikke Van Dale. Er werd zelfs een wetswijziging vernoemd naar de paarse krokodil.

Nieuwe bureaucratie

'Na veertien jaar is bureaucratie flink veranderd', vertelt Jeroen van Eck, strategy director bij reclamebureau Joe Public. 'Vroeger ging het om papierwerk, nu heb je steeds vaker te maken met digitale bureaucratie. Denk 'computer says no'. Ingewikkelde formulieren, invulvelden die niet werken of systemen die vastlopen.'

Daarom is het weer tijd voor de paarse krokodil, vindt OHRA-directeur Maurice Koopman. ‘Bij OHRA voorkomen we moeilijke processen waar je digitaal op vastloopt onder de noemer 'Direct Geregeld'. Dus geen ingewikkelde invulformulieren online, geen moeilijke teksten en niet opnieuw invullen van gegevens die we al van je weten. OHRA strijdt tegen deze ‘nieuwe bureaucratie’ en daarom promoveren we de paarse krokodil van een bijrol naar wederom de hoofdrol.’

Verstopt

De krokodil was namelijk nooit helemaal weg. De laatste jaren had het beestje steevast een verborgen gastrol (klik hier voor een overzicht van de beelden). Van Eck: 'Een leuke reclamegimmick, maar dat viel vast niet iedereen op.'

In de nieuwe campagne (mede gemaakt door de oorspronkelijke bedenkers van de paarse krokodil, Antoine Houtsma en Bart Oostindie) maakt het bekende OHRA-stel kennis met dezelfde zwembadmedewerker van 14 jaar geleden. Hij is niets veranderd en moet niets hebben van handige features in de OHRA App.

Geheugensteun

Van Eck: 'Uit onderzoek blijkt dat zo'n 50 procent van de Nederlanders nog weet waar de term 'paarse krokodil' vandaan komt. Om ook de jongere generatie te laten kennismaken met het fenomeen, zie je voorafgaand aan de nieuwe campagne de oude OHRA-spot.'

Na een paar weken zie je alleen nog de nieuwe video. Op de radio hoorde je afgelopen week al een voorproefje van de nieuwe campagne van verzekeraar OHRA: ken je de paarse *piep* nog? Als je wist dat daar 'krokodil' hoort te staan, kon je een pluche krokodil winnen op de website.

Feitje uit de factsheet van OHRA: Men associeert de paarse krokodil met name met bureaucratie (33%), reclame, regels, procedures en verzekeringsrompslomp (13%), nog voor OHRA (8%).

Credits

Verantwoordelijk bij klant: Bianca Knispel-Teuling, Brenda Gerritsen, Brett Gaasbeek

Bureau: Joe Public Take-Away Advertising

Creatie: Antoine Houtsma, Bart Oostindie, Marcel Hartog

Strategy: Jeroen van Eck

Account: Jolies van Rijn

Producer: Merel Groenenboom, Kiek Beljaars

 

Productiemaatschappij: Holy Fools

Regie: TVC Mattias Schut, OLV’s Antoine Houtsma

Producer: Wikke van der Burg, Defne Anit

D.O.P.: TVC Menno Westendorp, OLV’s Coen Stroeve

Offline editing: Marc Bechtold (De Kapsalon)

Postproductie en geluid: Ambassadors

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in